Din multe motive, miliardarul autohton Jeff Bezos și cărțile merg pur și simplu mână în mână. Pentru început, el s-a catapultat în drumul său spre a deveni cel mai bogat om de pe Pământ după ce a fondat ceea ce a început ca o librărie online numită Amazon. Cercetarea originilor acestei relații armonioase ne duce la orășelul în care locuia bunicul său – un loc pe care îl petrecea adesea în verile copilăriei – și la o mică bibliotecă în stilul lui Andrew Carnegie, unde toate cărțile fuseseră donate de cetățenii locali.
Este de la sine înțeles că, încă de la o vârstă fragedă, lectura a jucat un rol profund în formarea lui Jeff Bezos ca persoană și, mai mult, această activitate educațională preferată a sa trebuie să fi avut ceva de-a face cu abordarea plină de spirit – și profitabilă, de altfel – pe care o are față de viață.
Prin urmare, pentru a afla ce l-a inspirat pe cel mai bogat om din lume să ajungă pe culmile succesului financiar, am alcătuit o listă de cărți pe care Jeff Bezos le-a citit el însuși și pe care le-ar recomanda cu siguranță și altora.
Construit pentru a dura, de Jim Collins
Bazându-se pe un proiect de cercetare de șase ani la Școala Superioară de Afaceri a Universității Stanford, James C. Collins și Jerry I. Porras au luat optsprezece companii cu adevărat excepționale și durabile și le-au studiat pe fiecare dintre ele în comparație directă cu unul dintre concurenții săi de top. Ei au examinat companiile de la începuturile lor până în prezent – ca start-up-uri, ca întreprinderi mijlocii și ca mari corporații. De-a lungul timpului, autorii s-au întrebat: “Ce diferențiază companiile cu adevărat excepționale de companiile de comparație și care au fost practicile comune pe care aceste companii de durată le-au urmat de-a lungul istoriei lor?”
Plin de sute de exemple specifice și organizat într-un cadru coerent de concepte practice care pot fi aplicate de manageri și antreprenori de la toate nivelurile, Built to Last oferă un plan de bază pentru construirea unor organizații care vor prospera mult timp în secolul XXI și dincolo de acesta.
Creație de Steve Grand
Lucrând în mare parte singur, scriind aproape de unul singur 250.000 de linii de cod informatic, Steve Grand a produs Creatures, un joc revoluționar pe calculator care permitea jucătorilor să creeze ființe vii, dotate cu creier, gene și sisteme hormonale – creaturi care trăiau, respirau și se reproduceau în timp real pe un computer de birou obișnuit.
Având un succes enorm, jocul ridică inevitabil întrebarea: Ce este viața artificială? Iar în această carte – o șansă pentru fanii devotați și pentru simplii curioși de a vedea lumea din perspectiva unui filosof-inginer original și a unui nonconformist intelectual – Steve Grand propune un răspuns.
De la compoziția creierelor și corpurilor formelor de viață artificială până la orientările filosofice și cadrele computaționale care le definesc, Creation sondează aspectele și implicațiile practice, sociale și etice ale stadiului actual al tehnologiei. Dar mai mult decât atât, cartea oferă cititorilor acces la intuițiile pe care Grand le-a dobândit în scrierea Creaturi – intuiții care dau naștere unei viziuni asupra lumii surprinzător de antireducționiste, antimaterialiste și (într-o anumită măsură) antimecaniciste, o viziune care vede materia, viața, mintea și societatea ca fiind pur și simplu niveluri diferite ale aceluiași lucru. O astfel de ierarhie, sugerează Grand, poate fi oglindită de o ierarhie echivalentă care există în interiorul unui univers paralel numit cyberspațiu.
Remaniere de Jason Fried și David Heinemeier Hansson
De la fondatorii companiei pioniere de software 37signals, iată un alt tip de carte de afaceri, care explorează o nouă realitate. Astăzi, oricine poate fi în afaceri. Instrumentele care altădată nu erau la îndemână sunt acum ușor accesibile. Tehnologia care costa mii de dolari este acum doar câțiva dolari sau chiar gratuită. Lucruri care erau imposibile cu doar câțiva ani în urmă sunt acum simple. Asta înseamnă că oricine poate începe o afacere. Și o poate face fără să lucreze săptămâni mizerabile de 80 de ore sau să își epuizeze economiile de-o viață. O puteți începe în paralel, în timp ce slujba de zi vă asigură tot fluxul de numerar de care aveți nevoie. Uitați de planuri de afaceri, întâlniri, spații de birouri, nu aveți nevoie de ele.
Cu limbajul său direct și abordarea ” ușor e mai bine”, Rework este cartea de joc perfectă pentru oricine a visat vreodată să se descurce pe cont propriu. Antreprenorii înrăiți, proprietarii de afaceri mici, oamenii blocați în slujbe de zi cu zi care vor să iasă și artiștii care nu mai vor să moară de foame, cu toții vor găsi în aceste pagini inspirație și îndrumări valoroase. Este timpul să reorientați munca.
Lebăda neagră de Nassim Nicholas Taleb
O lebădă neagră este un eveniment extrem de improbabil cu trei caracteristici principale: Este imprevizibil; are un impact masiv; și, după aceea, inventăm o explicație care îl face să pară mai puțin aleatoriu și mai previzibil decât a fost. Succesul uimitor al Google a fost o lebădă neagră; la fel și 11 septembrie 2001. Pentru Nassim Nicholas Taleb, lebedele negre stau la baza a aproape tot ce ține de lumea noastră, de la apariția religiilor până la evenimentele din viața noastră personală.
De ce nu recunoaștem fenomenul lebedelor negre decât după ce acestea se produc? O parte din răspuns, potrivit lui Taleb, se datorează faptului că oamenii sunt înclinați să învețe lucruri specifice atunci când ar trebui să se concentreze asupra generalităților. Ne concentrăm asupra lucrurilor pe care le știm deja și, de fiecare dată, nu reușim să luăm în considerare ceea ce nu știm. Prin urmare, suntem incapabili să estimăm cu adevărat oportunitățile, suntem prea vulnerabili la impulsul de a simplifica, de a povesti și de a categorisi și nu suntem suficient de deschiși pentru a-i răsplăti pe cei care își pot imagina “imposibilul”.
Dilema inovatorului de Clayton M. Christensen
Cel mai bine vândut clasic despre inovația disruptivă, de renumitul autor Clayton M. Christensen. Lucrarea sa este citată de cei mai cunoscuți lideri de opinie din lume, de la Steve Jobs la Malcolm Gladwell. În acest bestseller clasic – una dintre cele mai influente cărți de afaceri din toate timpurile – expertul în inovație Clayton Christensen arată cum chiar și cele mai remarcabile companii pot face totul cum trebuie – și totuși își pot pierde poziția de lider de piață.
Christensen explică de ce majoritatea companiilor ratează noile valuri de inovație. Indiferent de industrie, spune el, o companie de succes cu produse consacrate va fi dată la o parte dacă managerii nu știu cum și când să renunțe la practicile de afaceri tradiționale.
Oferind ca ghid atât succesele, cât și eșecurile unor companii de top, Dilema inovatorului vă oferă un set de reguli pentru a profita de fenomenul inovației disruptive.
Sam Walton: Fabricat în America de Sam Walton
Faceți cunoștință cu un adevărat erou popular american, croit din stofa de casă din inima Americii: Sam Walton, care a transformat un magazin de 10 cenți dintr-un oraș de bumbac în Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume. Regele incontestabil al comercianților de la sfârșitul secolului XX, Sam nu și-a pierdut niciodată simțul comunității. Iată, în sfârșit, cuvintele inimitabile. Cu adevărat modest, dar întotdeauna sigur de ambițiile și realizările sale. Sam își împărtășește gândirea într-un stil sincer, direct de la umăr.
Într-o poveste bogată în anecdote și în “regulile de circulație” atât de pe Main Street, cât și de pe Wall Street, Sam Walton relatează inspirația, inima și optimismul care l-au propulsat să prindă în brațe visul american.
Scopul de Eliyahu M. Goldratt
Fabrica lui se îndreaptă rapid spre dezastru. La fel și căsnicia lui. Are la dispoziție nouăzeci de zile pentru a-și salva fabrica – sau aceasta va fi închisă de către sediul central al corporației, cu pierderea a sute de locuri de muncă. Este nevoie de o întâlnire întâmplătoare cu un profesor din timpul studenției – Jonah – pentru a-l ajuta să iasă din modul convențional de gândire și să vadă ce trebuie făcut. Povestea luptei lui Alex pentru a-și salva fabrica este o lectură mai mult decât obligatorie. Ea conține un mesaj serios pentru toți managerii din industrie și explică ideile care stau la baza Teoriei constrângerilor, dezvoltată de Eli Goldratt.
Una dintre convingerile lui Eli Goldratt a fost aceea că obiectivul unui individ sau al unei organizații nu trebuie definit în termeni absoluți. O definiție bună a unui obiectiv este cea care ne așează pe o cale de îmbunătățire continuă.
Urmărirea unui astfel de obiectiv necesită mai mult de o descoperire. De fapt, necesită mai multe. Pentru a fi în măsură să identificăm aceste descoperiri, ar trebui să avem o înțelegere profundă a regulilor care stau la baza mediului nostru.
Deși simpla citire a unei cărți nu te poate schimba automat și nu-ți poate face viața mai bună, cele mai bune cărți de autoperfecționare reușesc să trezească în tine dorința de a te ridica și de a acționa pentru a te îmbunătăți. Ați citit vreuna dintre aceste cărți pe care le-am enumerat mai sus? Ce impact a avut asupra vieții tale? Împărtășește cu noi în secțiunea de comentarii de mai jos. Și nu ezitați să ne recomandați orice altă carte de auto-ajutorare grozavă pe care poate că am omis-o pe lista noastră.