Dacă crizele reprezintă o oportunitate de a regândi și transforma lucrurile care păreau să funcționeze perfect până acum, este un moment bun pentru a reflecta asupra liderului modern. În calitate de lider, probabil că ați fost nevoit să alegeți între a atinge obiectivele companiei sau a vă gândi la bunăstarea echipei. Realitatea este că este o greșeală să ajungi în acest punct; ambele sunt decisive într-un management cuprinzător. Este necesar să găsiți un echilibru în care bunăstarea colaboratorilor să nu fie niciodată, din niciun motiv, uitată în procesul de îndeplinire a sarcinilor.
Sosirea pandemiei a obligat companiile să stabilească un nou mod de desfășurare a activităților. În special munca la distanță a dat o turnură completă proceselor de realizare a îndeplinirii obiectivelor pe care companiile și le-au stabilit, care a ajuns să se concentreze mai mult pe realizarea unor sarcini și obiective specifice cu termene bine definite , căzând în riscul de a minimiza importanța bunăstării și satisfacției angajaților.
Pentru lideri, acest lucru reprezintă noi provocări. Necesitatea de a face o monitorizare constantă aproape fără a pierde din vedere progresul obiectivelor stabilite a devenit o sarcină imposibil de lăsat deoparte, deoarece succesul și creșterea companiei depind de realizarea obiectivelor. În același timp, coordonarea echipelor de lucru hibride, aproape o cincime (19%) dintre angajați dorind să lucreze în totalitate la distanță , îi poate determina pe lideri să facă greșeala de a uita că, înainte de a fi cel care răspunde de respectarea obiectivelor, conduci oameni.
Acesta este momentul în care trebuie să regândești modelul de leadership pe care îl implementezi și să analizezi dacă reușești, de fapt, să echilibrezi atingerea obiectivelor cu bunăstarea echipei.
Bineînțeles, obiectivele sunt vitale în orice strategie, însă, leadershipul orientat spre oameni a demonstrat rezultate mai bune în atingerea obiectivelor unei organizații.
Deși scopurile sunt atinse, dacă procesul pentru aceasta implică presiune și confruntare, rezultatul se traduce prin daune la nivel organizațional. Un stil de leadership greșit poate duce la multe probleme nu doar pentru companii, ci și pentru toți cei implicați. Printre acestea se numără motivația scăzută, scăderea productivității, lipsa de armonie în cadrul echipelor, fluctuația ridicată a personalului și pierderea de talente de calitate.
Leadershipul orientat către oameni are misiunea de a dezvolta relații valoroase cu angajații, care să capaciteze echipele și să favorizeze un mediu de lucru mai productiv.
În prezent, oamenii au mai multe șanse să găsească noi oportunități de angajare datorită muncii la distanță, așa că, dacă nu se simt valorizați sau se consideră victime ale unui stil de conducere greșit, vor începe imediat să se gândească din nou la o schimbare de companie. Recunoașterea și recompensarea realizărilor lor, identificarea și înțelegerea nevoilor lor , interesul de a le cunoaște emoțiile și garantarea sănătății lor mintale, reprezintă o parte fundamentală a unei conduceri atractive.
Pentru companii, implementarea unui model de leadership orientat către oameni nu numai că le permite să dezvolte relații solide și durabile cu angajații lor, dar și să crească calitatea serviciilor lor, deblocând noi niveluri de experiențe semnificative pentru clienți.
A fi lider nu este ușor. Pe lângă asumarea responsabilității de a îndruma alți oameni și de a asigura rezultate bune pentru organizație, este un rol care trebuie dezvoltat în mod constant, fără a neglija detaliile.
Asigurarea echilibrului personal este prima calitate pe care trebuie să o aibă un lider dornic să își ridice colaboratorii. Este cu adevărat dificil pentru o persoană cu un dezechilibru mental și emoțional să conducă angajații spre succesul personal și colectiv. Deși este normal ca, în calitate de oameni, să cădem la un moment dat în consecințele frustrării și stresului unui ritm de viață accelerat și plin de responsabilități, este necesar să acordăm atenție chiar și celor mai mici detalii și, dacă este cazul, să ne exprimăm deschis în căutarea din acel punct de echilibru. De asemenea, liderii au nevoie de sprijin pentru a fi un adevărat exemplu.
Pe de altă parte, la fel ca și companiile, liderii de astăzi trebuie să fie caracterizați de flexibilitate . Pandemia ne-a învățat importanța de a fi pregătiți să adoptăm schimbări imediate, o calitate care nu poate lipsi din conducerea modernă. Având capacitatea de a face ajustări atunci când este necesar, fie pentru a evita provocările care ar putea afecta compania, fie pentru a promova oportunități de creștere, ia decizii care pot merge mână în mână cu mișcările constante ale unei industrii în ritm rapid.
Încrederea este, de asemenea, fundamentală în cadrul unui plan de leadership orientat spre oameni. În acest moment, liderii trebuie să depună eforturi pentru a consolida încrederea față de colaboratori. Dacă este posibil, ar trebui să li se permită acestora să își stabilească propriile programe de lucru în care să poată da tot ce este mai bun din ei, fie că lucrează de acasă sau la birou, iar ca punct de echilibru să găsească cea mai bună modalitate de a măsura îndeplinirea obiectivelor.
Așa cum un lider trebuie să identifice și să caute sprijin atunci când are nevoie să fie ascultat, tot așa trebuie să fie și pilonul de sprijin atunci când îi ascultă pe angajați. Există mii de cazuri de angajați străluciți care și-au văzut productivitatea și eficiența reduse brusc, inclusiv din cauza faptului că au avut un lider prost.
Este necesar să existe un plan de acțiune bine stabilit pentru astfel de cazuri, deoarece nu întotdeauna se datorează unei dispoziții proaste a angajatului. Deși până acum se credea că directorii nu ar trebui să se apropie de viața personală a angajaților, după pandemie s-a demonstrat că mulți lucrători au nevoie de spații în care să își poată exprima emoțiile.
În fața creșterii crizelor personale, a bolilor, a divorțurilor, printre alte situații care afectează emoțional pe oricine, sprijinul unui bun lider poate fi decisiv pentru a-ți regăsi drumul. Chiar dacă este vorba doar de o perioadă în care au nevoie de ajutor pentru a găsi mai multe provocări la locul de muncă, existența unui lider mai uman poate preveni dezbinarea.
În cele din urmă, exemplul este esențial. Indiferent cât de bune sunt politicile de leadership pe care le puneți în aplicare, dacă liderul nu oferă cel mai bun exemplu pentru angajați, productivitatea poate scădea. A conduce printr-un bun exemplu este, fără îndoială, o caracteristică care nu poate lipsi unui lider care îi poate influența și inspira pe ceilalți.