Companiile de servicii sunt renumite pentru faptul că le oferă angajaților lor un program de lucru instabil – schimbând constant turele și orele de lucru. Această practică a contribuit la demisie. Dar unele companii, dovedesc că există o alternativă. Schimbându-și modelul de operare, acestea au reușit să le ofere pentru lucrătorii lor un program de lucru stabil și să-și îmbunătățească profiturile.
În ultimele decenii, industria serviciilor a devenit dependentă de o rezervă de lucrători mereu disponibilă, dispuși să accepte turele în funcție de necesități. Datorită forțelor declanșate de pandemie, acele zile par să fi apus.
Problemele legate de programări au fost trei dintre principalele motive de demisie. Dar companiile nu par să fi înțeles aluzia: în ciuda penuriei de forță de muncă, lucrătorii pe oră, inclusiv cei cu normă întreagă, continuă să se confrunte cu ore inadecvate și cu ture imprevizibile.
Companiile oferă orare instabile sub pretextul reducerii costurilor cu forța de muncă – acestea se străduiesc să adapteze oferta de forță de muncă la cererea variabilă a clienților prin publicarea unor orare de ultimă oră și prin angajarea multor lucrători cu fracțiune de normă care pot lucra în ture scurte. În practică, însă, acest model dăunează atât lucrătorilor, cât și companiilor. Și există o alternativă: crearea unor orare stabile este posibilă și foarte profitabilă, dar necesită o funcționare puternică.
Orarele instabile de lucru dăunează lucrătorilor și companiilor
Atunci când lucrătorii din domeniul serviciilor își asumă un rol orar, programul lor poate fi o cutie neagră: ei nu știu câte ore vor primi, ce ture le vor fi alocate sau dacă constrângerile de timp se reflectă în programul lor. Un sondaj recent realizat în rândul lucrătorilor din domeniul serviciilor arată că mai mult de jumătate dintre aceștia își doreau mai multe ore și se confruntau cu modificări ale orelor de schimb, iar aproximativ două treimi dintre ei și-au primit programul cu mai puțin de două săptămâni înainte.
Comerțul cu amănuntul și activitățile de agrement și de ospitalitate oferă lucrătorilor cele mai puține ore în medie (30 și, respectiv, 25 de ore pe săptămână), ceea ce se adaugă la presiunea financiară a salariilor lor mici.
În lipsa unor ore de lucru adecvate, consecvente sau previzibile, lucrătorii se confruntă cu probleme de somn și stres psihologic, precum și cu conflicte între familie și muncă (de exemplu, dificultăți în organizarea îngrijirii copiilor). Volatilitatea veniturilor și nesiguranța financiară datorate orarelor instabile afectează, de asemenea, funcționarea cognitivă a lucrătorilor.
În mod nesurprinzător, orarele instabile afectează capacitatea angajaților de a avea performanțe bune la locul de muncă. Faceți mai multe greșeli. Au probleme de prezență și întârzieri. Dacă li se acordă prea puține ore, nu vor avea suficient timp pentru a învăța meseria. La un retailer specializat, îmbunătățirea stabilității programului a crescut productivitatea cu până la 24%; creșterea numărului de ore săptămânale ale lucrătorilor (de la 13 la 24) a avut cel mai mare efect.
Orarele instabile reduc, de asemenea, angajamentul angajaților și satisfacția profesională, ceea ce duce la o rotație mai mare a personalului. Pe lângă costul direct al vânzărilor, inclusiv costurile de recrutare, angajare și formare, există probleme operaționale, inclusiv date inexacte privind inventarul, epuizări de stocuri, servicii sau calitate inconsecventă a produselor și creșterea risipei. Managerii care lucrează în acest mediu luptă împotriva incendiilor, petrec mai mult timp suplinind absențele și ocupându-se de problemele operaționale decât dezvoltând angajații și găsind modalități de îmbunătățire a performanțelor.
În cele din urmă, orarele instabile afectează serviciile pentru clienți și vânzările. Atunci când managerii au oferit ore de începere și de încheiere a programului de lucru consistente și un orar de lucru rezonabil, angajații au depus mai mult efort în ceea ce privește serviciul și execuția, ceea ce a crescut conversia magazin-magazin și dimensiunea coșului de cumpărături.
Cum pot companiile să ofere în mod profitabil programe stabile
- Înțelepciunea convențională este că orarele instabile sunt inevitabile din cauza fluctuațiilor în traficul de clienți pe servicii. Cu toate acestea, în activitatea noastră cu companiile, am constatat că orarele instabile sunt adesea cauzate de deciziile privind lanțul de aprovizionare, merchandisingul și marketingul. Un meniu sau o varietate mare de produse înseamnă livrări mai frecvente și adesea inconsistente.
- Livrările sunt previzibile și sosesc într-un interval de 15 minute.
- Prețurile sunt stabile. Fără promoții, volumul de lucru este mai stabil și cererea clienților mai previzibilă.
- Personalul are o formare încrucișată, astfel încât să poată trece de la sarcini orientate către clienți, cum ar fi deschiderea unei case de marcat, la sarcini care nu sunt orientate către clienți, cum ar fi curățarea magazinului, în funcție de traficul de clienți.
- Angajații sunt bine plătiți, sunt respectați și rămân la locul de muncă (rata de rotație este mai mică de 5%). O forță de muncă stabilă facilitează adaptarea ofertei de forță de muncă la cererea clienților.
Vestea bună este că orarele stabile pot îmbunătăți sănătatea financiară, fizică și psihică pentru lucrătorii lor, precum și performanța financiară și competitivă a unei companii. Iar cu ajutorul unor decizii operaționale inteligente, se pot obține programe stabile. Pe o piață a locurilor de muncă restrânsă, cu salarii în creștere, cum este cea actuală, oferirea de programe de lucru stabile este o modalitate prin care companiile se pot diferenția pentru angajați și pot oferi servicii și performanțe mai bune clienților.