Companiile române încep să vadă în export o strategie de creștere, unele întreprinderi planificând chiar facilități de producție în străinătate sau achiziții transfrontaliere. Nu există un singur criteriu de referință pentru succes, dar proiectarea întreprinderilor regionale depinde și de sprijinul statului și de programele educaționale private sau publice.
Un mix de noi programe de export, scheme de stat reînviate și inițiative educaționale sunt disponibile pentru antreprenorii români care doresc să se internaționalizeze în acest an. în străinătate sau care doresc să își extindă prezența internațională. De exemplu, acceleratorul ScaleOut oferă sprijin, mentorat, expertiză și acces la rețele pentru companiile românești care doresc să se internaționalizeze pe o anumită piață țintă.
Acceleratorul lucrează atât cu companii din domeniul tehnologic, cât și cu cele non-tehnologice care își propun să se dezvolte într-o țară nouă, prin intermediul unui curriculum educațional.
Întreprinderile românești au nevoie de formare practică pentru internaționalizare. De exemplu, antreprenorii doresc să înțeleagă cum să își aleagă piețele țintă de export, să evalueze nevoile acestor piețe și să se pună la curent cu cerințele legislative ale țărilor vizate.
O altă inițiativă care este disponibilă pentru exportatorii din mediul de afaceri este Pașaportul de export. Bugetul total al proiectului, în valoare de un milion de euro, permite unui număr de 400 de angajați din IMM-uri să își îmbunătățească competențele relevante pentru activitățile de export.
Acest proiect oferă, de asemenea, “Ghidul exportatorului”, care va crea premisele pentru creșterea competitivității prin me dium și inovare pe termen lung. Acest ghid descrie calea optimă pe care o întreprindere trebuie să o urmeze în activitățile sale de export și le ajută să formeze personalul actual și viitor pentru a organiza activități de export.
Obiectivul principal al strategiei de export a României trebuie să fie echilibrarea balanței comerciale a țării. O nouă schemă promițătoare este programul Inovație, care vizează sprijinirea noilor invenții, precum și a activităților de export ale IMM-urilor care operează în domeniul comerțului și serviciilor nepoluante și care au o cifră de afaceri mai mică de 1 milion de euro.
Programul este conceput pentru a finanța activități care stimulează exporturile românești sau sprijină tranzacțiile internaționale și investițiile companiilor locale în străinătate.
Pentru anul 2022, programul are un plafon maxim de garanții de 1 miliard de lei, buget de care beneficiază peste 1.800 de companii. Este unul dintre cele patru noi programe de garantare lansate recent în domenii prioritare pentru economia românească, constând în scheme de ajutor de stat care oferă garanții și granturi pentru o parte din împrumuturile contractate de beneficiari.
Companiile românești vor putea accesa ajutoare de stat în valoare totală de aproximativ 3 milioane de euro pentru a participa la târguri și expoziții în străinătate sau pentru a participa la evenimente online contra cost, în vederea continuării internaționalizării.
Companiile selectate pentru finanțare vor primi o sumă mare pentru a acoperi o parte din costurile de participare – individual sau în cadrul unei misiuni naționale – la târguri și expoziții în țări din UE sau din afara Uniunii Europene. Cheltuielile eligibile vor include standurile de eveniment ale companiilor și taxele de participare la evenimente online sau offline.