Industria producătoare de automobile din întreaga lume se pregătește pentru probleme mai mari în urma conflictului dintre Rusia și Ucraina. Globalizarea producției, cu o parte din ea în regiunea de conflict, rupe lanțurile de aprovizionare și oprește producția auto în interiorul și în afara Rusiei și Ucrainei. Teama de stagflație ar putea, de asemenea, să împiedice vânzările de automobile prin amânarea achizițiilor neesențiale.
Din cauza lipsei de piese de la furnizorii din Ucraina, inclusiv Fujikura, Nexans și Leoni, care produc cablaje esențiale pentru automobilele germane, producția modelelor Audi A4 și A5 la uzina de origine Audi din Ingolstadt, Germania, este suspendată în perioada 7-11 martie.
Audi a impus, de asemenea, o înghețare a comenzilor pentru modelele sale hibride din cauza întreruperilor de producție, în timp ce Porsche suspendă producția Macan, Panamera, în timp ce grupul BMW oprește săptămâna viitoare producția la uzinele din Munchen și Dingolfing, ambele din Germania, precum și producția la fabrica Mini a grupului din Oxford, Anglia.
Mercedes-Benz se așteaptă să reducă producția la unele dintre fabricile sale europene, deoarece rezervele de piese produse în Ucraina se vor scurta. Ucraina găzduiește peste 20 de companii auto globale precum Bosch, Fujikura, Eurocar, Prettl, Aptiv și peste 30 de uzine auto.
În industria auto ucraineană sunt peste 60.000 de angajați. Deși majoritatea companiilor sunt situate în apropierea graniței vestice cu Ungaria, Slovacia și Polonia, încă în afara zonelor de operațiuni militare, conflictul a perturbat deja aprovizionarea.
Pe termen lung, criza din Ucraina are potențialul de a agrava criza cipurilor. Acest lucru înseamnă că, dacă ceva perturbă o instalație de semiconductori din străinătate chiar și pentru doar câteva săptămâni, are potențialul de a închide instalațiile de producție din SUA și nu numai.
Producătorul de cipuri Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, care reprezintă 50% din piața globală de turnătorie de wafere pure, a declarat că va respecta sancțiunile impuse Rusiei. Dar Rusia reprezintă 42% din exporturile globale de paladiu, 70% din neon, 40% din azot și 30% din xenon, care sunt ingrediente esențiale pentru producția de semiconductori.
Dacă Moscova ripostează prin oprirea exporturilor, industria mondială a semiconductorilor va fi afectată. Experții estimează că Taiwanul și-a diversificat sursele de aprovizionare pentru aceste ingrediente și că și-a făcut deja stocuri.
În 2022 piața de gaze electronice să depășească 7 miliarde de dolari, determinată în principal de extinderile fabricilor de cipuri logice. Există și alte surse pentru materiile prime decât Rusia și Ucraina. Cu toate acestea, pe o piață globală, dacă un furnizor este întrerupt, ceilalți furnizori au ocazia de a crește prețurile. Prețul paladiului a depășit deja 3000 dolari pe uncie, cel mai ridicat preț din toate timpurile.
Costul materialelor nu se repercutează automat asupra consumatorilor, dar dacă penuria este suficient de lungă și de gravă încât producătorii de automobile să decidă sau să fie forțați să producă mai puține vehicule, prețurile acestora vor crește.
În urma conflictului și a sancțiunilor, mai mulți producători auto, precum Renault, Toyota, Volkswagen, Mitsubishi, au întrerupt producția la fabricile de automobile din Rusia, în timp ce Volvo, Daimler au oprit producția de camioane.
Impactul acestor măsuri pentru marii producători de automobile este deocamdată limitat, în ciuda pierderilor în afaceri și în prețul acțiunilor, dar pentru industria auto din Rusia acestea sunt foarte importante.
Cu câteva zile înainte de declanșarea conflictului militar din Ucraina, Asociația Constructorilor Auto din Rusia publica vânzările de automobile în luna ianuarie, când au fost vândute 85.002 unități.
Cea mai vândută mașină a fost Lada – produsă în uzinele AvtoVaz, controlate de Renault -, urmată de KIA, Hyundai și Renault.
În 2021, în Rusia au fost vândute aproape 1,5 milioane de mașini, dintre care 2131 de vehicule electrice. 52,6% dintre mașini au fost SUV-uri, urmate de 34% mașini din clasa B și B+. În departamentul SUV, cel mai vândut a fost Dacia Duster cu 40662 de unități, urmat de Toyota RAV 4 – 37212 și Volkswagen Tiguan cu 28504 unități.
Cea mai vândută mașină electrică anul trecut a fost Porsche Taycan, urmată de Tesla Model 3 și Audi e-Tron. În ceea ce privește camioanele, 6294 au fost vândute în 2021, o creștere de aproape 29% de la an la an.
Topul a fost dominat de mărcile rusești, Kamaz, GAZ și Ural, urmate de Volvo, Scania Mercedes, dar mărcile occidentale au reprezentat doar 44% din totalul camioanelor vândute. În 2020, industria auto a contribuit cu aproape un procent la PIB-ul Rusiei, în timp ce ponderea sa în toate industriile inginerești s-a ridicat la aproape 40%.
Sancțiunile și reducerile de producție vor afecta cele 320.000 de persoane angajate direct în industrie și peste 3,5 milioane de angajați din industriile conexe, cum ar fi fabricarea materialelor, operarea, întreținerea și repararea vehiculelor.