Sectorul imobiliar comercial din România îmbrățișează digitalizarea într-un ritm accelerat, în timp ce unele dintre tendințele care domină piața se prefigurau de mult timp și au fost stimulate de economia pandemică. În condițiile în care criza sanitară provoacă multă incertitudine în viața oamenilor, precum și în operațiunile de afaceri, directorii încearcă să anticipeze modalitățile prin care pandemia va schimba modul în care lucrăm, cumpărăm și trăim.
2021 va fi un an de inflexiune, de experimentare și de pilotare. Încă nu există o foaie de parcurs detaliată pe care să o urmăm, astfel încât navigarea în viitorul muncii, menținând în același timp capacitatea de a ne adapta la schimbări pe parcursul anului 2021 și după aceea, va fi o necesitate.
Pe măsură ce viitorul devine mai clar și obstacolele din calea activităților normale de afaceri sunt eliminate, este esențial ca întreprinderile să îmbrățișeze rapid transformarea lor și să își intensifice eforturile în vederea construirii și funcționării unui model care să aibă în centrul său flexibilitatea și agilitatea.
Marea întoarcere a angajaților în clădirile de birouri este așteptată în această toamnă în toată România, deși este clar în acest moment că un procent de angajați cu gulere albe vor continua să își facă treaba de la distanță pe termen lung. Lucrul jumătate din săptămână de la birou și cealaltă jumătate de acasă sau dintr-o altă locație este un alt sistem care câștigă tracțiune în rândul factorilor de decizie din companii.
În acest an, orașele mai mici conduc investițiile în domeniul comerțului cu amănuntul, în timp ce stocul mai mic de birouri din orașele regionale a protejat segmentul de o scădere puternică a ratelor de neocupare.
În timp ce România are un spațiu modern de vânzare cu amănuntul pe cap de locuitor (mult) mai mic decât alte piețe din Europa Centrală și de Est pentru niveluri de consum comparabile, acest lucru înseamnă doar că vor fi mai puține mall-uri afectate în viitor de trecerea continuă la comerțul electronic.
Pandemia i-a împins, de asemenea, pe comercianții cu amănuntul să consolideze experiențele omnichannel pentru clienți, cu o puternică com ponentă digitală. Realitatea augmentată și mixtă a devenit un instrument important pentru clienți, ajutându-i să achiziționeze mai ușor produsele, în condițiile în care vizitele fizice în magazine au fost limitate în cursul acestui an.
Nevoia de a avea mai multe funcțiuni în proximitatea locuitorilor a testat și modelul de afaceri al schemelor cu destinație mixtă. Faptul de a avea locuințe, spații de retail și chiar oficii în apropiere poate stârni mai mult interes din partea potențialilor rezidenți și chiriași în perioada următoare. Cererea este generată, de asemenea, de modalitățile de lucru mai flexibile care fac din locuință o piesă centrală a spațiului de lucru al viitorului.
Sustenabilitatea devine un aspect esențial pentru industria imobiliară din întreaga lume. În România, dezvoltatorii de birouri livrează clădiri ecologice de mai bine de un deceniu, iar această caracteristică va ieși în evidență și în ochii companiilor multinaționale care caută să închirieze spații de lucru sustenabile.
Depozitele industriale și logistice implementează cele mai noi tehnologii pentru a reduce costurile operaționale pentru chiriași, în timp ce segmentul rezidențial adaugă o nișă tot mai mare de apartamente care se bazează pe energie regenerabilă și alte facilități pentru a reduce costurile pe termen lung pentru rezidenți și a limita impactul asupra mediului.
Cea mai mare provocare pentru imobiliarele adaptate la schimbările climatice este probabil cea a adaptării clădirilor existente. Prin urmare, proprietarii de imobile vor avea nevoie de stimulente pentru a-și renova activele imobiliare într-o manieră adaptată la schimbările climatice.
În condițiile în care Uniunea Europeană își propune să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050, oferta de clădiri noi va trebui să respecte standarde mai stricte de eficiență, în timp ce stocul actual de clădiri private și publice va trebui modernizat.