Un client solicită un termen limită strâns pentru un proiect intens. Persoana care se ocupă de îngrijirea copiilor se dă bolnavă într-o zi plină de întâlniri. Plata unui contract de muncă este în urmă cu o lună. Ziua de zi cu zi va avea întotdeauna provocări, mari și mici. Și, indiferent de mărimea și urgența lor, toate vă cer să folosiți gândirea critică pentru a analiza situația și a ajunge la soluția potrivită. Gândirea critică include un set larg de competențe transversale care încurajează învățarea continuă, rezistența și auto reflecția. Cu cât adăugați mai multe la centura dvs. de instrumente profesionale, cu atât veți fi mai bine echipat pentru a face față oricărei provocări care se prezintă. Iată cum să dezvoltați gândirea critică, cu exemple care explică cum să o utilizați.
Ce sunt abilitățile de gândire critică?
Abilitățile de gândire critică sunt abilitățile pe care le folosiți pentru a analiza informațiile, pentru a vă imagina scenarii în mod realist și pentru a crea soluții raționale. Este un tip de inteligență emoțională care stimulează rezolvarea eficientă a problemelor și luarea deciziilor.
Atunci când vă perfecționați abilitățile de gândire critică, căutați dincolo de observațiile la prima vedere și de reacțiile instinctive. În schimb, culegeți perspective mai profunde și legați idei și concepte în moduri logice, uneori ieșite din comun.
Imaginați-vă o echipă care lucrează la o strategie de marketing pentru un nou set de servicii. Această echipă ar putea folosi gândirea critică pentru a echilibra obiectivele și indicatorii cheie de performanță, cum ar fi costurile de achiziție a noilor clienți, vânzările medii lunare și marjele de profit net. Aceștia înțeleg legăturile dintre factorii care se suprapun pentru a construi o strategie care să se încadreze în buget și să atragă noi vânzări.
Căutați modalități de a îmbunătăți abilitățile de gândire critică? Începeți prin a vă perfecționa următoarele competențe transversale care se încadrează sub această umbrelă:
- Gândirea analitică: Abordarea problemelor cu un ochi analitic include descompunerea problemelor complexe în bucăți mici și examinarea semnificației lor. Un exemplu ar putea fi organizarea feedback-ului clienților pentru a identifica tendințele și pentru a vă îmbunătăți ofertele de produse.
- Deschiderea de spirit: Treceți peste prejudecățile cognitive și fiți receptivi la puncte de vedere diferite și la feedback constructiv. Managerii și membrii echipei care își păstrează mintea deschisă se poziționează pentru a auzi idei noi care favorizează inovarea.
- Gândire creativă: Cu o gândire creativă, puteți dezvolta mai multe idei pentru a aborda o singură problemă, cum ar fi brainstorming-ul celor mai bune practici de flux de lucru mai eficiente pentru a stimula productivitatea și moralul angajaților.
- Auto-reflecție: Auto-reflecția vă permite să vă examinați gândirea și ipotezele pentru a stimula o colaborare și procese de gândire mai sănătoase. Poate că o primă impresie proastă a creat o prejudecată de ancorare negativă cu un nou coleg de muncă. Reflecția asupra propriului comportament stârnește empatie și îmbunătățește relația.
- Evaluare: Cu abilitățile de evaluare, abordați avantajele și dezavantajele unei situații pe baza logicii, mai degrabă decât a emoțiilor. Atunci când stabiliți prioritățile sarcinilor, ați putea fi tentat să le faceți mai întâi pe cele distractive sau ușoare, dar evaluarea urgenței și importanței acestora vă poate ajuta să luați decizii mai bune.
Cum să-ți dezvolți abilitățile de gândire critică: sfaturi
Nu există o metodă magică pentru a vă schimba procesele de gândire. Îmbunătățirea are loc prin schimbări mici, intenționate ale obiceiurilor tale de zi cu zi, până când o abordare mai critică a gândirii devine automată.
Iată sfaturile pentru a vă dezvolta o mai bună conștientizare de sine și pentru a învăța cum să vă îmbunătățiți gândirea critică:
Fiți precaut
Nu este nimic în neregulă cu un pic de scepticism. Unul dintre principiile de bază ale gândirii critice este acela de a pune întrebări și de a diseca informațiile disponibile. S-ar putea să vă surprindeți de ceea ce descoperiți atunci când vă opriți să vă gândiți înainte de a acționa.
Înainte de a lua o decizie, folosiți dovezi, logică și raționament deductiv pentru a vă susține propriile opinii sau pentru a contesta idei. Aceasta vă ajută pe dumneavoastră și pe echipa dumneavoastră să evitați să cădeți pradă informațiilor proaste sau rezistenței la schimbare.
Puneți întrebări cu răspuns deschis
Întrebările cu “da” sau “nu” invită la acord mai degrabă decât la reflecție. În schimb, puneți întrebări deschise care vă forțează să vă angajați în analiză și ruminație. Săpătura mai adâncă vă poate ajuta să identificați potențiale prejudecăți, să descoperiți presupuneri și să ajungeți la noi ipoteze și posibile soluții.
Faceți cercetări
Indiferent de competența dumneavoastră, puteți învăța întotdeauna mai mult. A apela la diferite puncte de vedere și informații este o modalitate excelentă de a dezvolta o înțelegere cuprinzătoare a unui subiect și de a lua decizii în cunoștință de cauză. Veți acorda prioritate informațiilor fiabile, în loc să cădeți în decizii emoționale sau automate.
Luați în considerare mai multe opinii
S-ar putea să petreceți atât de mult timp cu munca dvs. încât este ușor să rămâneți blocat în propria perspectivă, mai ales dacă lucrați independent într-o echipă la distanță. Faceți un efort pentru a ajunge la colegi pentru a asculta idei și modele de gândire diferite. Părerile lor v-ar putea surprinde.
Dacă sau când nu sunteți de acord, amintiți-vă că dumneavoastră și echipa dumneavoastră aveți un obiectiv comun. Opiniile divergente sunt constructive, așa că mutați accentul pe găsirea de soluții, mai degrabă decât pe apărarea dezacordurilor.
Învățați să fiți tăcut
Ascultarea activă este practica intenționată de a vă concentra asupra partenerului de conversație în loc de propriile gânduri. Este vorba despre a fi atent la detalii și de a lăsa oamenii să știe că le apreciați opiniile, ceea ce vă poate deschide mintea la noi perspective și procese de gândire.
Dacă faceți brainstorming cu echipa dvs. sau aveți o discuție 1:1 cu un coleg de serviciu, ascultați, puneți întrebări clarificatoare și încercați să înțelegeți punctele de vedere ale celorlalți. Ascultarea echipei dvs. vă va ajuta să găsiți greșeli în argumente pentru a îmbunătăți posibilele soluții.
Programați reflecția
Fie că vă treziți la 5 dimineața, programarea timpului pentru a reflecta vă pune într-o mentalitate de creștere. Mintea dvs. are prejudecăți cognitive naturale care vă ajută să simplificați luarea deciziilor, dar strivirea lor este cheia pentru a gândi critic și a găsi noi soluții în afară de cele spre care ați putea gravita. Crearea timpului și a unui spațiu calm în ziua ta îți oferă șansa de a face un pas înapoi și de a vizualiza prejudecățile care îți influențează luarea deciziilor.
Cultivați curiozitatea
Cu atât de multe solicitări și responsabilități la locul de muncă, este ușor să cauți consolare în rutină. Dar ieșirea din zona ta de confort te ajută să stârnești gândirea critică și să găsești mai multe soluții decât ai putea găsi de obicei.
Dacă curiozitatea nu vă vine în mod natural, cultivați setea de cunoaștere prin recalificare și perfecționare. Nu numai că veți adăuga o nouă abilitate în CV-ul dumneavoastră, dar extinderea limitelor cunoștințelor dumneavoastră profesionale v-ar putea motiva să puneți mai multe întrebări.
Joacă-te
Nu trebuie să vă dezvoltați abilitățile de gândire critică exclusiv la birou. Fie că vă aflați în pauză sau vă găsiți un hobby pe care să îl faceți după serviciu, jucând jocuri strategice sau completând cuvinte încrucișate vă poate pregăti creierul pentru rezolvarea problemelor.
Scrieți
Înregistrarea gândurilor tale cu pixul și hârtia poate duce la o activitate cerebrală mai puternică decât dactilografierea lor pe o tastatură. Dacă ești blocat și vrei să te gândești mai critic la o problemă, scrierea ideilor tale te poate ajuta să procesezi informațiile mai profund.
Actul de a înregistra ideile pe hârtie vă poate îmbunătăți, de asemenea, memoria. Este mai probabil ca ideile să rămână în fundal în mintea dumneavoastră, ceea ce duce la o gândire mai profundă care vă informează procesul de luare a deciziilor.
Vorbiți
Profitați de oportunitățile de a vă împărtăși opinia, chiar dacă vă intimidează. Fie la un eveniment de networking cu oameni noi, fie la o întâlnire cu colegi apropiați, încercați să vă implicați cu persoane care vă provoacă sau vă ajută să vă dezvoltați ideile. Având conversații care vă obligă să vă susțineți poziția vă încurajează să vă rafinați argumentele și să gândiți critic.
Rămâneți umil
Ideile și conceptele nu sunt același lucru cu acțiunile din viața reală. Pot exista rezultate negative, dar nu există idei proaste. În etapa de brainstorming, nu vă fie teamă să faceți greșeli.
Îmbrățișați disconfortul
Simțiți-vă confortabil să vă simțiți inconfortabil. Nu este ușor atunci când alții îți contestă ideile, dar, uneori, este singura modalitate de a vedea noi perspective și de a gândi critic.
Pășind de bunăvoie pe un teritoriu necunoscut, favorizați reziliența și flexibilitatea de care aveți nevoie pentru a deveni un gânditor mai bun. Veți învăța cum să vă ridicați după eșec și să abordați problemele din unghiuri noi.
Nu vă puteți gândi la problemele dvs. Dar vă puteți dota cu abilități care să vă ajute să treceți peste cele mai mari provocări și să găsiți soluții inovatoare. Învățarea modului de a dezvolta gândirea critică este începutul perfecționării unei mentalități de creștere adaptabilă.