Una dintre provocările mediului de lucru este găsirea nișei tale – domeniul în care excelezi și în care te simți capabil. Și odată ce o localizați, este tentant să rămâneți acolo. Dar rămânerea în acel spațiu nu îți oferă oportunități de a te dezvolta în afara zonei de confort. Este excelent dacă ești fericit acolo unde te afli în călătoria ta profesională. Totuși, în cazul în care doriți să faceți o schimbare, va trebui să vă expuneți, iar acest lucru vă poate părea intimidant. Există multe motive pentru care te poți reține, dar un factor semnificativ care contribuie la aceasta este probabil faptul că nu te simți încrezător la locul de muncă. Rămânerea pe teritoriul cunoscut nu va conduce la schimbare și nici nu vă va da încrederea necesară pentru a accepta noi provocări. Așadar, prima sarcină pe drumul către dezvoltarea profesională? Abordarea lipsei de încredere.
Creșterea încrederii de sine nu este la fel de simplă ca și cum ai repeta afirmații pozitive și ți-ai schimba limbajul corpului pentru a părea mai asertiv. Este vorba despre a contesta nesiguranța, a înfrunta momentele de îndoială și a reduce la tăcere autoironia negativă. Dar, odată ce ați depășit aceste comportamente și obiceiuri, puteți începe să vă dezvoltați potențialul și să vă revigorați parcursul profesional.
De ce ne simțim timizi la locul de muncă?
Timiditatea combină sentimentele de stânjeneală, anxietate și stres cauzate de interacțiunile sociale, de obicei cu persoane necunoscute.
Oamenii experimentează grade diferite de timiditate. Pentru unii, este un caz trecător de palme transpirate și fluturi în stomac – pentru alții, sentimentele persistă și se acumulează până când sunt copleșitoare.
De ce este importantă încrederea în sine la locul de muncă?
Există puține locuri mai bune pentru a găsi provocări și oportunități de învățare decât locul de muncă. Consolidarea încrederii în sine vă echipează pentru a vă ridica la înălțimea oricărei ocazii și pentru a profita de momentele de creștere. Iată cum:
Performanță
Studiile arată că, în mediile de lucru în care performanța contează, încrederea în sine joacă un rol important în succesul dumneavoastră. Imaginați-vă că vă confruntați cu un termen limită strâns: atunci când vă simțiți încrezător în abilitățile dumneavoastră, puteți sări la treabă pentru a livra o lucrare de mare calibru până la termenul limită. În lipsa acesteia, ați putea ceda presiunii, provocând întârzieri și putând să vă ratați obiectivele.
Siguranța de sine
Oamenii încrezători nu se tem de provocări datorită credinței lor bine ancorate în abilitățile lor. Dezvoltarea încrederii în sine înseamnă că puteți aborda proiecte noi cu entuziasm în loc de teamă. Faptul că vă cunoașteți valoarea vă permite, de asemenea, să recunoașteți talentele colegilor dumneavoastră, oferindu-le spațiu pentru a străluci fără a se simți nesiguri.
Potențialul de creștere
Încrederea în sine vă poate motiva să învățați noi abilități, căutând oportunități de creștere profesională și personală. Nu veți ezita să încercați ceva nou din cauza nesiguranței sau a confortului familiarității.
Reziliență
Vor exista momente în care lucrurile nu vor merge așa cum doriți. Dar consolidarea încrederii vă poate ajuta să acceptați responsabilitatea, să învățați din greșeli și să perseverați. Îți vei reveni mai repede și mai bine pentru că ai învățat din experiență, în loc să te concentrezi pe neajunsurile tale.
Rețele de sprijin
Oamenii încrezători caută situațiile sociale, ceea ce le permite să își extindă rețeaua de prieteni și cunoștințe profesionale și să creeze legături semnificative care întăresc încrederea în sine în momentele dificile.
Iar încrederea profesională nu se lasă în urmă la momentul demisiei. Munca ta asiduă va începe să se răsfrângă asupra restului vieții tale – te vei simți mai sigur în relațiile personale și te vei bucura de un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală.
Identificați-vă ucigașul de încredere
Încrederea în sine necesită muncă. Uneori este afectată – și va trebui să luați măsuri pentru a vă reaminti cât de capabil sunteți. Iată câțiva potențiali declanșatori:
Perfecționismul
A fi exigent în munca ta nu este un lucru rău. Dar atunci când standardele înalte devin perfecționism, cu critica interioară și îndoiala de sine, care afectează încrederea, acest lucru poate dăuna grav sănătății mentale și percepției de sine.
Dacă un proiect nu se ridică la nivelul standardelor dumneavoastră, în loc să vă angajați într-o autoconfirmare negativă și să vă dărâmați, priviți-o ca pe o experiență de învățare. Ce nu a mers bine? Ați depus cel mai bun efort? Ce puteți face diferit data viitoare? Acceptați faptul că sunteți om și tratați-vă cu compasiune.
Dezangajarea la locul de muncă
Nu te poți simți încrezător în abilitățile tale atunci când nu le folosești. Dacă munca nu vă valorifică talentele și setul de abilități, acest lucru vă poate afecta sentimentul de implicare în muncă.
Există câteva strategii pe care le puteți încerca. Schimbați-vă rutina pentru a vedea dacă sentimentul de stagnare se îmbunătățește cu o perspectivă diferită sau vorbiți cu managerul dvs. și întrebați despre proiectele pe care le-ați putea întreprinde și care vă vor folosi mai bine abilitățile. În ultimă instanță, luați în considerare posibilitatea de a găsi o nouă poziție care să vă permită să vă întindeți aripile.
Teama de eșec
Nimănui nu-i place să eșueze, dar dacă lași această teamă să te domine înseamnă că vei pierde șanse de a crește și de a te dezvolta. Faptul că te temi atât de mult de faptul că membrii echipei îți iau în derâdere ideile încât te determină să taci în timpul ședințelor îi privează de ideile tale bune.
În schimb, înfruntă-ți teama de eșec cu capul înainte. Aveți puțină încredere în plus în dumneavoastră și asumați-vă un nou proiect. Oferiți o opinie. Chiar dacă faceți o greșeală, există valoare în încercare – și în experiență.
Colegii necooperanți sau critici
Oamenii neplăcuți pot apărea oriunde – iar dacă trebuie să petreceți opt ore pe zi împreună, aceștia pot fi deosebit de provocatori. Ca și în cazul unui șef micromanager, răspundeți negativității lor cu empatie și o atitudine pozitivă ori de câte ori este posibil.
Luați în considerare dacă există o problemă de fond care cauzează comportamentul lor nepoliticos. În caz afirmativ, abordați-o – ceea ce poate însemna să vă puneți în bucluc superiorul. Dacă nu, atâta timp cât acțiunile nu constituie hărțuire la locul de muncă, faceți tot posibilul să vă apărați sau să le ignorați, în funcție de circumstanțe.
Modalități de a consolida încrederea la locul de muncă
Ar fi frumos să te trezești într-o dimineață și să constați că încrederea ta scăzută s-a transformat peste noapte în echilibrul perfect de siguranță și calm. Dar trebuie să câștigați încrederea – ceea ce înseamnă că trebuie să lucrați la ea.
Încorporați aceste strategii de consolidare a încrederii în rutina dvs. zilnică pentru a da startul transformării:
Începeți cu lucruri mărunte
Pașii incrementali pot duce la schimbări durabile în comportamentul tău. Stabilirea unor obiective mici, ușor de atins, vă dă puterea de a vă baza pe succesul dumneavoastră și de a vă simți mai încrezător în mod continuu.
Prin începerea la scară mică, puteți ajunge la etape mai intimidante, dar cu impact, cu mai puțină anxietate. De exemplu, v-ați putea angaja să stabiliți contactul vizual cu vorbitorul în următoarele trei ședințe de echipă. Apoi, concentrați-vă să ajungeți mai devreme și să purtați o discuție cu persoana de lângă dvs. pentru cinci întâlniri. După aceea, progresați până la a pune cel puțin o întrebare la fiecare întâlnire, până când vă depășiți teama de a vorbi în public.
Acordă-ți credit
Deși aveți întotdeauna loc să învățați și să vă dezvoltați, încercați să nu vă devalorizați realizările de până acum.
Nu uitați: angajatorul dvs. v-a angajat pentru că a considerat că aveți ceva valoros cu care să contribuiți la echipă. Nu lăsați ca lipsa de calificări sau de experiență să vă diminueze punctele forte și abilitățile actuale. Recunoașterea a ceea ce vă face unic este parte integrantă din consolidarea încrederii și a respectului de sine.
Atunci când vă asumați provocări și vă stabiliți noi obiective, erorile și eșecurile sunt inevitabile – fac parte din procesul de dezvoltare personală. În loc să vă dărâmați, sprijiniți-vă pe conștiința de sine pentru a învăța din greșeli și pentru a vă accepta eșecurile.
Faptul că începi să realizezi că toată lumea are momente de îndoială de sine te va ajuta să nu fii prea dur cu tine însuți. Învățați o abilitate care va atinge atât de multe aspecte ale vieții dvs. dincolo de locul de muncă. Într-o zi s-ar putea să vă surprindeți cu încrederea pe care v-ați format-o, așa că asigurați-vă că vă bucurați de ea.