Managementul crizelor de afaceri se referă adesea la crize bruște: evenimente unice care provoacă rapid daune și necesită luarea de măsuri imediate. Exemplele de gestionare a crizelor bruște includ un deces la fața locului, o activitate criminală a unui angajat, gafe de relații publice, retrageri de produse periculoase, tehnologie esențială care se deconectează, dezastre naturale, incendii și multe altele. În acest context, controlul daunelor implică luarea unor decizii dificile rapid și cu încredere. Al doilea tip de criză este o ardere lentă. Aceste crize au nevoie de mult timp pentru a se construi, dar atunci când ies la suprafață, pot fi chiar mai dăunătoare decât crizele bruște. Acestea pot include lucruri precum fluctuația de personal din cauza cumpărărilor și crize financiare, cum ar fi o scădere a cererii sau probleme legate de lanțul de aprovizionare. Ce este managementul crizei în acest context? Va trebui în continuare să luați decizii dificile cu încredere, dar veți avea mai mult timp pentru a le lua în considerare.
Pandemia mondială de coronavirus a adus în prim-plan un nou tip de criză, una cu calități atât de evenimente bruște, cât și de evenimente cu ardere lentă. Creșterea inițială a pandemiei – și recesiunea economiei mondiale – a fost bruscă. Cu toate acestea, au fost necesare și strategii de gestionare a crizelor pe termen lung, pe măsură ce întreprinderile au făcut schimbări pentru a se adapta la munca la distanță, la distanțarea socială și la noua iarnă economică.
Strategii de gestionare a crizelor
Competențele de gestionare a crizelor includ încrederea și capacitatea de a lua decizii rapide și de a reduce incertitudinea după un dezastru sau un eveniment major. Veți avea nevoie, de asemenea, de o strategie, care va depinde de tipul de afacere pe care o desfășurați, de numărul de angajați pe care îl aveți și de tipul de resurse pe care trebuie să le protejați. Iată câteva strategii de gestionare a crizelor care vă vor oferi un bun cadru de referință pentru elaborarea și executarea unui plan de gestionare a crizelor.
Identificarea riscurilor potențiale
Deși sunt centrate pe răspuns, strategiile inteligente de gestionare a crizelor identifică riscurile și amenințările potențiale. Întreprinderile trebuie să cerceteze și să investigheze temeinic orice factori de risc pentru părțile interesate sau angajați, vulnerabilitățile generale ale afacerii și modul în care evenimentele sau activitățile negative ar putea afecta reputația generală a unei companii. A juca în apărare în loc să ataci este unul dintre cele șapte păcate de moarte ale afacerilor, așa că asigurați-vă că sunteți în fața oricăror probleme potențiale.
Evaluați urgența și faceți un plan
Nu puteți executa corect strategiile de gestionare a crizei fără a ști exact cu ce criză vă confruntați. Evaluați rapid urgența și stabiliți dacă este o amenințare la adresa siguranței fizice, a reputației, a resurselor sau a datelor. Rețineți că pot exista mai multe tipuri de amenințări care au loc în același timp, așa că stabiliți prioritățile. Siguranța echipei dvs. este întotdeauna pe primul loc, urmată de securizarea resurselor și echipamentelor.
Aveți un plan stabilit din timp pentru diferite momente de criză. Determinați ce așteptări aveți de la dumneavoastră și de la alți lideri din organizație în timpul unei situații de urgență. Cum veți arăta că îi puneți pe ceilalți pe primul loc, în loc să aveți grijă doar de voi înșivă? Cum veți comunica cu clienții dumneavoastră, cu presa și cu publicul? Nu presupuneți că echipa dvs. de conducere va acționa în consecință în timpul unei crize; puneți-o în scris.
Luați măsuri imediate
Dacă este vorba de o amenințare fizică, următorul pas este să vă asigurați că toată lumea este în siguranță. Acest lucru înseamnă să luați măsuri precum evacuarea clădirii dacă a avut loc un incendiu sau scoaterea unui angajat dintr-o situație dacă a existat o amenințare de violență fie din partea angajatului respectiv, fie la adresa acestuia.
Odată ce toată lumea este mutată într-o locație sigură, trebuie să vă gândiți la ceea ce are nevoie echipa dvs. la nivel mental și emoțional. Va avea această criză un impact asupra modului în care echipa dvs. este capabilă să își facă treaba? Este nevoie ca întreprinderea să se închidă pentru câteva zile, până când oamenii evaluează situația? Trebuie să aduceți terapeuți la fața locului pentru a-i ajuta pe angajați să facă față celor întâmplate și să gestioneze eficient stresul care a urmat? În funcție de amploarea urgenței, toate acestea sunt lucruri care trebuie luate în considerare.
Rămâneți un lider
Atunci când apare o criză, este ușor să te lași prins în panica situației. Deși ați putea lăsa pe altcineva să preia conducerea, este de datoria dvs. ca lider să rămâneți calm și să vă mențineți poziția de autoritate. Există mai multe tipuri diferite de lideri, dar toți trebuie să își păstorească echipa în timpul unei crize. Respiră adânc și rămâi calm – echipa ta are nevoie de tine.
Puteți lucra din timp la diverse abilități de conducere, astfel încât să fiți pregătit pentru o criză. Abilitatea de a comunica și de a te conecta cu ceilalți astfel încât aceștia să se simtă înțeleși este o abilitate esențială și este strâns legată de empatie. De asemenea, veți dori să lucrați la calitățile de lider, cum ar fi încrederea, concentrarea, responsabilitatea și umilința, care vă pot ajuta să gestionați o criză în mod expert și să minimalizați efectele negative ale acesteia.
Desemnați o față publică
Strategiile de gestionare a crizelor necesită o față publică care să se ocupe de comunicarea publică în timpul unei situații dificile, deoarece clienții și părțile interesate vor avea nevoie de reasigurare și de îndrumare din partea conducerii companiei. Această persoană trebuie să vorbească și să scrie în mod eficient și să fie pregătită să susțină o declarație a companiei în timp ce este supusă controlului public.
În timp ce multe companii presupun că un director general este potrivit pentru acest rol, nu toți directorii de nivel superior sunt suficient de pregătiți sau de pricepuți pentru a suporta o gamă largă de interviuri, a răspunde la întrebări dificile și a vorbi sincer cu angajații sau părțile interesate într-un cadru deschis. În plus, directorii sunt adesea ocupați să se ocupe de alte aspecte ale gestionării crizei.
Fiți alături de echipa dvs.
Gestionarea crizelor de afaceri înseamnă să fii acolo pentru oamenii care sunt cei mai importanți pentru brandul tău: angajații tăi. Verificați cu echipa dvs. pentru a vedea ce au nevoie cel mai mult de la dvs. Este vital să nu vă vedeți echipa doar ca pe niște angajați – aceștia sunt oameni care își dedică majoritatea timpului pentru a se asigura că viziunea dvs. este un succes, așa că tratați-i în consecință.
Puteți să le oferiți sprijinul dvs. personal, ca prieten și lider, și, de asemenea, să colaborați cu resursele umane pentru a întocmi o listă de opțiuni de sprijin extern. Ținându-vă angajații la curent, veți lua-o înaintea zvonurilor false sau a speculațiilor, care vă pot afecta compania.
Rămâneți în mișcare
V-ați asigurat că toată lumea se simte în siguranță, este luată în considerare și ascultată. Strategiile de succes de gestionare a crizelor se mișcă rapid. În calitate de lider, este de datoria dvs. să găsiți o modalitate productivă de a merge mai departe. Acțiuni precum repararea biroului sau găsirea unei noi clădiri dacă al tău a fost distrus, înlocuirea echipamentelor și restaurarea datelor pierdute sunt vitale pentru a reveni cât mai repede pe calea cea bună.
Efectuează controlul daunelor
O parte din dezvoltarea și păstrarea loialității clienților constă în reasigurarea acestora după o criză. În funcție de natura crizei, este posibil să fie nevoie să trimiteți e-mailuri sau să dați telefoane clienților pentru a le explica ce s-a întâmplat și impactul asupra lor. De asemenea, este posibil să trebuiască să dați declarații presei sau să vă întâlniți cu consiliile de conducere din sectorul dumneavoastră. Nu uitați că o criză nu vă afectează doar pe dumneavoastră și echipa dumneavoastră – ea îi poate afecta și pe toți cei cu care faceți afaceri.
Transmiterea informațiilor pe măsură ce le primiți dă un aer de transparență și deschidere, mai ales dacă sunt bani în joc. În același timp, a fi la curent cu comunicarea digitală este o modalitate eficientă de a detecta tendințele sau comentariile negative și de a le aborda înainte ca acestea să se transforme într-o criză în toată regula, deoarece comentariile sau informațiile primite de la public ar putea duce la zvonuri neplăcute sau la dezinformări.
În cele din urmă, răspunsul la întrebarea “Ce este managementul crizei?” este că este o modalitate prin care afacerea dvs. poate rămâne agilă, dar și pregătită. În cazul în care criza a fost ceva ce ar fi putut fi prevenit, dezvoltarea unor strategii de gestionare a crizei care să asigure că același incident nu se va mai repeta niciodată este pasul final. Anticiparea înseamnă putere și, deși nu ați putut preveni această criză specială, puteți lua măsuri pentru a vă consolida afacerea astfel încât să fie mai puțin vulnerabilă în viitor.