Care este cel mai bun mod de a renunța la un loc de muncă? Atunci când demisionați, este important să o faceți cât mai elegant și mai profesionist posibil. Dacă puteți, anunțați angajatorul cu suficient timp înainte, scrieți o scrisoare de demisie formală și fiți pregătit să mergeți mai departe înainte de a vă prezenta demisia. Dacă săriți peste acești pași, riscați să vă înstrăinați foștii colegi. Acest lucru s-ar putea întoarce împotriva dvs. mai târziu, dacă încercați să vă întoarceți la vechiul loc de muncă sau să obțineți un nou post la o companie din sectorul dvs. de activitate. Nu se știe niciodată când veți avea nevoie de o recomandare sau de o referință. Plecarea în mod corect înseamnă că veți avea oameni de partea dumneavoastră în cazul în care veți avea nevoie de ei mai târziu în carieră.
Acestea fiind spuse, există motive pentru care s-ar putea să trebuiască săriți peste unii dintre pașii tradiționali. Faptul că știți ce se așteaptă atunci când renunțați la un loc de muncă vă va ajuta să vă protejați reputația în fața colegilor dumneavoastră. Iată cum să vă planificați plecarea.
Aspecte esențiale de reținut
Dacă este posibil, dați un preaviz de două săptămâni (sau durata de preaviz prevăzută de orice contract de muncă sau contract colectiv de muncă).
Cel mai bine este să demisionați în persoană, dacă puteți face acest lucru, dar este posibil să puteți demisiona prin telefon sau e-mail.
Scrieți întotdeauna o scrisoare de demisie care să includă ultima dumneavoastră zi de lucru și mulțumirile pentru această oportunitate.
Să știți că vi se poate cere să plecați imediat ce demisionați; împachetați-vă lucrurile și dosarele personale înainte de a demisiona.
Ce trebuie să faceți înainte de a demisiona
Înainte de a prezenta demisia șefului dumneavoastră, asigurați-vă că sunteți pregătit să plecați. Asigurați-vă că salvați toate fișierele pe care doriți să le salvați în cloud sau pe Google Drive, sau trimiteți-vă copii prin e-mail.
S-ar putea să nu mai aveți acces la computer după ce vă prezentați demisia, așa că aveți copii ale tot ce aveți nevoie înainte de a-i spune șefului dvs. că demisionați.
Evitați să faceți ceva care ar putea indica faptul că plecați, cum ar fi să vă luați fotografiile de pe birou sau tablourile de pe perete. Eliberați-vă în liniște biroul și curățați-vă calculatorul.
Cum să-ți părăsești locul de muncă în mod corect
Pentru a asigura o tranziție fără probleme, urmați aceste linii directoare:
Dați un preaviz de două săptămâni
Oferirea unui preaviz de două săptămâni este practica standard atunci când demisionați de la un loc de muncă.Cu toate acestea, în unele cazuri, vi se poate cere să oferiți un preaviz mai mare. Dacă aveți un contract de muncă sau un acord sindical care prevede cât timp trebuie să acordați preaviz, respectați-l.
Fiți gata să plecați imediat
Rețineți că angajatorul nu este obligat să vă lase să lucrați pe toată perioada de preaviz. Contractul dumneavoastră de muncă ar putea fi reziliat imediat. În alte cazuri, este posibil ca rămânerea să nu fie o opțiune. De exemplu, dacă vă confruntați cu un mediu de lucru ostil, hărțuire sau intimidare, ați putea decide să plecați fără preaviz.
Majoritatea lucrătorilor din România sunt angajați la voință. Dacă vă numărați printre ei, puteți pleca de la locul de muncă fără preaviz – în ceea ce privește legea. Cu toate acestea, angajatorul dumneavoastră este la fel de liber să vă concedieze cu sau fără preaviz în majoritatea cazurilor.
Scrieți o scrisoare de demisie
Înainte chiar de a vorbi cu șeful dumneavoastră, scrieți o scrisoare de demisie oficială. Nu trebuie să fie un mesaj lung – câteva paragrafe vor fi suficiente. Asigurați-vă că includeți ultima zi de lucru și mulțumirile dumneavoastră pentru experiență. Dacă doriți, puteți, de asemenea, să vă oferiți să ajutați la tranziție.
Când trimiteți scrisoarea, trimiteți o copie la resurse umane și păstrați una pentru arhivă. În multe cazuri, este posibil să puteți trimite demisia prin e-mail, ceea ce facilitează foarte mult ținerea evidenței.
Demisionați personal, dacă este posibil
Solicitați o întâlnire cu șeful dvs. direct. Încercați să alegeți un moment în care să vă puteți concentra amândoi asupra conversației fără distrageri sau stres suplimentar. Împărtășiți vestea plecării dumneavoastră. Dacă este posibil, exprimați-vă recunoștința pentru sprijinul lor.
Nu puteți demisiona în persoană? Iată ce trebuie să faceți în schimb
Întotdeauna este mai bine să demisionați în persoană, dacă puteți. Cu toate acestea, uneori nu puteți face acest lucru. Poate că sunteți un lucrător la distanță cu normă întreagă și nu ați lucrat niciodată în același spațiu cu șeful dvs. Poate că ați avut o urgență de familie și trebuie să vă mutați rapid. Oricare ar fi motivul, este totuși posibil să fii amabil și profesionist, chiar și atunci când nu poți purta conversația în persoană.
Cum să demisionezi prin telefon
Atunci când trebuie să demisionați prin telefon, este important să fiți pregătit. Știți ce veți spune în prealabil și nu uitați să fiți profesionist și politicos. Chiar dacă îți urăști locul de muncă, rămâi cât se poate de pozitiv.
Dacă alegeți să oferiți un motiv, fiți scurt. Nu este nevoie să intrați în detalii sau să oferiți scuze excesive. De exemplu, ați putea spune că ați avut o urgență în familie și că trebuie să demisionați imediat.
Fiți amabil atunci când demisionați. Cereți-vă scuze (pe scurt) și mulțumiți-i șefului dvs. pentru sprijin. Continuați cu scrisoarea oficială de demisie și păstrați o copie pentru dosare.
Cum să demisionați prin e-mail
Demisia prin e-mail este din ce în ce mai des întâlnită – totuși, cel mai bine este să discutați personal cu managerul dumneavoastră înainte de a da click pe “Trimite”. Dacă acest lucru nu este posibil, puteți alege să demisionați prin e-mail. Ca întotdeauna, fiți profesionist și politicos. Includeți cele mai esențiale informații (ultima dvs. zi de lucru). De asemenea, puteți oferi o scurtă explicație a motivului pentru care demisionați și vă puteți oferi să vă ajutați cu tranziția, dacă doriți.
Cum să scrieți o scrisoare de demisie
Modul în care scrieți o scrisoare de demisie este important din câteva motive. În primul rând, este posibil să aveți nevoie de o referință din partea angajatorului în viitor, așa că este logic să vă faceți timp pentru a scrie o scrisoare de demisie profesională. Este, de asemenea, un document care va deveni parte a dosarului tău de angajare, și ar trebui să fie redactat în consecință.
Ce trebuie să faceți după ce demisionați
Odată ce ați renunțat la locul de muncă, cea mai grea parte a tranziției a rămas în urmă. Cu toate acestea, nu ați terminat încă. Abordați aceste ultime detalii pentru a lipi de aterizare.
Pregătiți-vă pentru un interviu de plecare
Este posibil să vi se ceară să participați la un interviu de ieșire înainte de plecare. Nu uitați să rămâneți pozitiv atunci când discutați despre locul de muncă, managerul și echipa dumneavoastră. Rezistați tentației de a vă plânge în timp ce ieșiți pe ușă.
Spuneți la revedere colegilor dvs. de muncă
Fă-ți timp să scrii un e-mail sau un bilet personal colegilor care te-au sprijinit și cu care ai vrea să păstrezi legătura.
Nu ignorați posibilitatea de a încasa șomajul
Atunci când demisionați de la locul de muncă, este posibil să nu fiți eligibil pentru indemnizații de șomaj. În cele mai multe cazuri, dacă ați demisionat voluntar, nu sunteți eligibil. Cu toate acestea, dacă ați plecat dintr-un motiv întemeiat, este posibil să puteți beneficia de ajutor.
Una dintre întrebările care se pun de obicei la un interviu este “De ce vă părăsiți locul de muncă?” sau “De ce v-ați părăsit locul de muncă?”, dacă ați trecut deja mai departe. Din nou, rezistați tentației de a vă ataca fostul șef. Rămâneți pozitiv și veți face o impresie mai bună managerului care face angajarea.