Deși pare un concept destul de simplu, a pune întrebări bune este o meserie care necesită timp și efort pentru a fi perfecționată. Probabil că ați pus din când în când întrebarea greșită. Nu-i nimic – sunteți aici pentru a învăța acum. Odată ce veți stăpâni această artă, veți avea la dispoziție un instrument puternic. A pune întrebările potrivite este crucial pentru o bună desfășurare a conversației și pentru eficiență.
Ce este o întrebare bună?
Ați putea crede că o întrebare bună returnează răspunsul corect prima dată când o puneți. Acest lucru este valabil dacă întrebați indicații despre cum să ajungeți pe autostradă sau cum să vă luați noua rețetă.
În loc să întrebați același lucru de mai multe ori în diferite moduri, întrebările bune merg direct la subiect. Ele sunt concise și descriptive, dar nu prea stufoase. Atunci când puneți o întrebare bună, persoana cu care vorbiți înțelege exact ce vreți să spuneți.
Uneori aveți nevoie de acest tip de întrebare atunci când vorbiți cu alți membri ai echipei. Întrebările clare pot clarifica termenele limită și pot descoperi cine este responsabil sau ce furnizor a fost deja semnat.
Întrebările bune evită confuzia.
O întrebare excelentă, pe de altă parte, returnează mai multe informații. Dacă puneți o întrebare excelentă, obțineți informații valoroase care vă ajută să înțelegeți mai bine o problemă sau să vedeți o oportunitate de care nu erați conștient.
Întrebările excelente permit conversației să curgă cu ușurință. Ele nu sunt întotdeauna rapide, deși pot fi eficiente. Ați fost vreodată în preajma cuiva care, cumva, ajungea întotdeauna direct la miezul ascuns al problemei, chiar și atunci când vorbea cu persoane străine? Nu obțineți acest lucru căutând răspunsuri de tip da/nu.
Pentru a înțelege ce face ca o întrebare să fie grozavă, este util să cunoaștem diferitele tipuri de întrebări:
Întrebările deschise lasă loc pentru mai multe discuții și cer mai multe explicații. Acestea sunt întrebări care nu permit celui care răspunde să dea răspunsuri simple de tipul “Da” sau “Nu” sau răspunsuri scurte. Iată un exemplu de la locul de muncă:
Ce părere aveți despre noile actualizări de politici la locul de muncă?
Întrebările de urmărire vă permit să continuați subiectul și să extindeți conversația.
Ce vă face să fiți un bun adresant de întrebări?
Nu contează ce tip de întrebare puneți, dacă aceasta duce la informațiile de care aveți nevoie. Dar pentru a face asta, trebuie să știți ce fel de informații căutați și care este cea mai bună persoană pe care să o întrebați.
Iată trei calități care definesc un bun punător de întrebări:
Curiozitate
Sondajul pentru informații interesante necesită gândire critică. Un bun punător de întrebări este curios înainte de toate. Ei trec dincolo de elementele de bază și caută informații noi. Întrebările lor îl determină pe cel care răspunde să gândească în afara cutiei și să ofere răspunsuri bine gândite.
Scopul întrebării
Un bun întrebător știe că totul stă în pregătire. Fiți intenționat. Alegeți-vă cuvintele cu un scop precis și asigurați-vă că întrebați la momentul potrivit. Înainte de a vă lansa în a pune întrebarea, gândiți-vă cu atenție la motivul pentru care o puneți. Rețineți ce sperați să învățați din răspuns.
Curaj
O caracteristică esențială a unui bun punător de întrebări este curajul. Chiar dacă întrebarea irită unele pene, trebuie să o pui pe cea potrivită pentru a obține claritate. Uneori, oamenii nu pun întrebări specifice pentru că se tem de ceea ce ar putea gândi sau spune alții. Poate fi stresant să vă ridicați și să vă folosiți vocea pentru a pune întrebări dificile.
Cum puteți începe să puneți întrebări mai bune?
Comunicarea eficientă este vitală pentru toate relațiile. Învățând ce întrebări să puneți puteți îmbunătăți modul în care lucrați cu membrii echipei, abilitățile dvs. de conducere și modul în care comunicați cu cei dragi.
Iată câteva sfaturi despre cum puteți începe să puneți întrebări mai bune:
Fiți un bun ascultător
Atunci când cineva vă dă un răspuns sau vă explică ceva, fiți atent. Dacă nu ascultați cum trebuie, s-ar putea să vă treziți că puneți întrebări la care deja ați răspuns. Concentrându-vă pe ascultare, veți evita să puneți întrebări generale la care probabil ar trebui să știți răspunsul.
Atunci când altcineva vorbește, păstrați contactul vizual și folosiți limbajul corpului, cum ar fi datul din cap și aplecarea, pentru a arăta că ați înțeles și sunteți implicat.
Nu vă fie frică de întrebările dumneavoastră
Dacă ești confuz în legătură cu ceva, ai tot dreptul să ceri clarificări. Poate că este prima dată când încercați o rețetă nouă sau faceți o sarcină și vreți să o faceți cum trebuie. Întrebări greșite nu există – mai ales dacă nu ai mai făcut asta niciodată. Gândiți-vă astfel: dacă nu vă puneți întrebarea, este posibil să faceți niște greșeli ușor de evitat.
Fă-ți cercetările
Înțelegeți pe deplin ce întrebați și de ce? Poate părea redundant, dar asigurați-vă că știți ce întrebați. Îmbunătățiți-vă concentrarea, concentrându-vă asupra a ceea ce vă încurcă.
Mergeți acolo unde vă duce conversația
Toată lumea se abate uneori de la subiect, dar asta nu este întotdeauna un lucru rău. Conversația poate curge în multe direcții diferite înainte sau după ce ți se răspunde la întrebare. În loc să vă panicați și să credeți că trebuie să discutați doar despre întrebare, vedeți unde merge conversația.
S-ar putea să descoperiți că conversația vă îndeamnă la întrebări ulterioare sau la răspunsuri la întrebări pe care plănuiați să le puneți înainte de a le exprima. Încercați să vă relaxați și nu vă gândiți că fiecare instanță de adresare a întrebărilor trebuie să fie formală.
Puneți întrebări de sondare
Întrebările de sondare sunt excelente pentru a promova gândirea critică, pentru a învăța ceva nou sau pentru a înțelege cum gândește o persoană.
O întrebare care angajează și îndeamnă cealaltă persoană să își exploreze gândurile demonstrează că sunteți curios de ceea ce are de spus. Iar punerea de întrebări care încurajează explorarea emoțiilor și a ideilor va duce la conversații mai fructuoase.
Păstrați-vă întrebările scurte
O întrebare lungă arată o lipsă de conștiință de sine. Poate sfârși prin a deruta pe cineva mai mult decât ar trebui. Vreți să oferiți suficiente detalii în întrebarea dvs. care să rezume ceea ce așteptați ca răspuns, dar nimic copleșitor.
Persoana pe care o întrebați ar trebui să fie nevoită să audă întrebarea dvs. doar o singură dată, nu de trei sau patru ori. Concentrându-vă pe formularea de întrebări deschise într-o singură propoziție, puteți totuși să stabiliți o conversație bună.
Ce trebuie să evitați atunci când puneți întrebări
Stabilirea tonului potrivit este esențială pentru ca persoana care răspunde să se simtă suficient de confortabil pentru a răspunde sincer și complet. Învățarea de a vă valorifica inteligența emoțională și de a citi camera sunt modalități excelente de a îmbunătăți calitatea conversației în viața profesională sau privată.
Atunci când învățăm abilități de comunicare care îl fac pe celălalt să se simtă în siguranță, dezvoltăm relații mai profunde cu prietenii, partenerii și colegii și conducem echipe de oameni mai puternice.
Iată câteva lucruri pe care trebuie să le evitați atunci când puneți întrebări:
Evitați întrebările sugestive
O întrebare sugestivă presupune deja un răspuns. Persoanele care pun întrebări sugestive doresc, de obicei, să confirme ceea ce știu deja. Deși este inofensiv în unele situații, nu lasă loc pentru răspunsuri diferite sau informații noi.
Puterea întrebărilor constă în a învăța ceva nou din răspuns. Încercați să nu conduceți pe cineva la un răspuns specific dacă opinia sa ar putea fi valoroasă. Păstrați-vă întrebarea clară, simplă și, atunci când puteți, neinfluențată de prejudecăți.
Nu ignorați semnalele clare
Pentru a învăța să punem întrebări bune este necesar să citim camera și să sesizăm semnalele verbale și nonverbale pe care ni le transmite cel care răspunde.
A răspunde la întrebări nu este întotdeauna ușor, iar acest lucru s-ar putea să se vadă. Fiți atenți la limbajul corporal al persoanei. Corpul ei este îndreptat spre dumneavoastră sau este întors cu spatele? Menține contactul vizual sau evită să vă privească? Tonul, viteza și volumul lor sugerează că se simt confortabil sau că sunt neliniștiți?
Dacă cealaltă persoană vă arată că se simte inconfortabil, respectați-i spațiul – probabil că oricum nu veți obține răspunsuri bune sau sincere. A face ca persoana să se simtă inconfortabil nu va crea încredere și nici nu vă va ajuta să aflați informațiile de care aveți nevoie.
A fi insistent cu un angajat pe care îl suspectați că minte nu va avea același efect ca și a fi necruțător cu cineva care împărtășește o experiență vulnerabilă.
Nimeni nu devine un expert în conversații peste noapte. Dar să înveți cum să pui întrebări bune și să aștepți cu răbdare răspunsul sunt pași importanți pentru a-ți îmbunătăți abilitățile de comunicare. Punând întrebări directe, dar deschise, vă clarificați așteptările și îl ajutați pe ascultător să răspundă în mod corespunzător. Evitați întrebările sugestive sau închiderea conversației după răspunsul lor. În schimb, folosiți-vă abilitățile de a pune întrebări pentru a forma conexiuni autentice și pentru a vă îmbunătăți relațiile – atât la locul de muncă, cât și acasă.