Indiferent care este slujba ta sau de cât timp o faci, capacitatea de adaptare este o abilitate importantă de care trebuie să dispui. De fapt, adaptabilitatea este una dintre primele cinci abilități pe care le caută angajatorii – și nu e de mirare. Dacă ultimii doi ani ne-au învățat ceva, aceasta este necesitatea de a fi flexibil și de a ne adapta la circumstanțe în schimbare. Este o parte esențială a rezilienței, a gestionării stresului și a dezvoltării carierei.
Indiferent de situația care apare, este important să fii capabil să o gestionezi într-un mod eficient și să mergi mai departe. Adaptabilitatea este o abilitate esențială, atât la locul de muncă, cât și în viață.
Nu supraviețuiește cel mai puternic din specie și nici cel mai inteligent. Este cel mai adaptabil la schimbare.
Ce este adaptabilitatea?
Adaptabilitatea este dorința de a vă schimba comportamentul sau strategia în funcție de necesități pentru a vă adapta la un mediu în schimbare. Este crucială pentru succesul la locul de muncă în continuă schimbare din ziua de azi. Cei care sunt adaptabili pot răspunde rapid la o schimbare a cerințelor sau a priorităților.
Dacă adaptabilitatea este capacitatea de a se schimba și de a se adapta, opusul este inflexibilitatea. Persoanele inflexibile sau rigide au dificultăți în a face față unor situații sau condiții noi. Aceste trăsături îi pot face pe angajați să pară nepotriviți sau neangajați. Este posibil ca aceștia să nu dorească să încerce lucruri noi, să se teamă că nu vor avea succes la acestea, să se opună schimbărilor care le-ar îmbunătăți viața profesională și să manifeste lipsă de dorință de a învăța din greșeli. Adesea, au probleme în a auzi și a încorpora feedback-ul.
Lipsa de adaptabilitate îi poate duce și pe lideri pe căi greșite. Liderii trebuie să fie capabili să reflecteze asupra modului în care funcționează echipa lor și să identifice schimbările care ar putea fi necesare pentru succesul viitor.
Ce sunt abilitățile de adaptabilitate?
Competențele de adaptabilitate sunt cele care fac ca oamenii și echipele să fie mai capabile să se dezvolte în perioadele de schimbare sau atunci când se confruntă cu noi provocări. Capacitatea de a se adapta este crucială pentru lideri și echipele lor în perioade turbulente, cum ar fi o pandemie. Atunci când mediul de lucru se schimbă rapid, persoanele și echipele adaptabile sunt capabile să se adapteze în timp real, fără pierderi de productivitate sau de calitate.
Există trei tipuri de abilități de adaptabilitate: flexibilitate cognitivă, flexibilitate socială și flexibilitate comportamentală. Primele două sunt legate de adaptarea gândurilor și a interacțiunilor cu ceilalți, în timp ce a treia se referă la adaptarea acțiunilor.
Ați putea observa că abilitățile de adaptabilitate sunt diferite de abilitățile de rezolvare a problemelor. Competențele de rezolvare a problemelor pot include găsirea soluției corecte la o problemă, în timp ce adaptabilitatea este, de fapt, doar răspunsul la schimbările în cerere și la schimbările de priorități care, de multe ori, sunt în afara controlului dumneavoastră. Cu toate acestea, o mentalitate adaptabilă duce adesea la o rezolvare a problemelor mai puternică și mai creativă.
Atunci când vă gândiți la adaptabilitate, poate doriți să luați în considerare și competențele interpersonale, cum ar fi ascultarea activă și mentalitatea de creștere, precum și competențele cognitive, cum ar fi gândirea critică. Adaptabilitatea se extinde, de asemenea, la seturi de competențe soft, cum ar fi conducerea, comunicarea și munca în echipă.
Exemple de competențe de adaptabilitate:
Abilitățile de adaptabilitate vă pot ajuta să navigați prin schimbări și să faceți față cerințelor noilor proiecte. Iată câteva exemple de competențe de adaptabilitate și modul în care acestea pot fi utile sau aplicate la locul de muncă:
Abilități de conducere
Atunci când lucrează cu un angajat sau cu un membru al echipei, liderii adaptativi își vor adapta abordarea în funcție de personalitatea sau stilul persoanei respective. Aceasta este o abilitate valoroasă care asigură faptul că fiecare se simte apreciat și recunoscut ca individ. Ei pot lucra bine într-o varietate de proiecte sau echipe.
Răspunsul la adversitate
Atunci când apar provocări, deseori trebuie să aruncăm planurile vechi și să venim cu ceva nou. Angajații adaptabili pot face acest lucru fără să se simtă frustrați sau împiedicați de schimbare. Ei sunt flexibili și deschiși la idei noi.
Abilități de comunicare
Un bun comunicator va folosi tactici diferite atunci când comunică cu diverse părți interesate, în funcție de situație. Mai degrabă decât să împingă înainte cu o singură metodă, ei își pot schimba abordarea. Acest lucru poate atenua tensiunile, îi poate ajuta pe ceilalți să învețe și poate conduce la schimbare atunci când este necesar.
Schimbarea abordărilor
Cu toții avem modul nostru preferat de lucru și este ușor să cădem într-o rutină. Atunci când suntem adaptabili, putem încorpora noi tehnologii și putem stăpâni noi abilități. Acest lucru poate ajuta la eficientizarea fluxurilor de lucru și la creșterea eficienței.
De ce adaptabilitatea este esențială pentru conducere
Știm că liderii trebuie să fie dispuși și capabili să se schimbe pentru a conduce o echipă de succes. Dar cum arată de fapt acest lucru? Nu este suficient ca liderii să spună doar că vor face lucrurile diferit sau că vor face schimbări. Ei trebuie, de asemenea, să treacă la acțiune. Liderii trebuie să își folosească flexibilitatea și disponibilitatea ca instrumente. Acest lucru îi poate ajuta să obțină succesul, atât la locul de muncă, cât și în afara acestuia.
Modalități de a dezvolta lideri adaptabili
Dezvoltarea liderilor care sunt adaptabili la locul de muncă ajută la asigurarea faptului că ei și echipele lor pot fi flexibili în fața schimbării. Iată trei modalități prin care vă puteți ajuta liderii să devină mai adaptabili:
Aveți o viziune clară
Liderii ar trebui să știe care sunt obiectivele lor și să aibă o idee despre unde vor să ajungă. Dar ei trebuie să echilibreze acest lucru cu faptul că sunt deschiși la noi posibilități. Un lider ar trebui să știe întotdeauna de ce ia o decizie. Ar trebui să existe mai multe căi spre succes, iar fiecare decizie să se alinieze la obiectivul final – nu la o anumită modalitate de a ajunge acolo.
Încurajați inovația
Inovarea face parte din procesul de creare de noi soluții la probleme vechi. Liderii ar trebui să creeze medii care să primească cu bucurie gândirea inovatoare de la toate nivelurile organizației. Creativitatea prosperă doar într-un mediu care o încurajează și o valorizează.
Creați siguranță
Adaptabilitatea înseamnă adesea asumarea de riscuri. Cu toate acestea, cei care au un rol de conducere se pot simți presați să obțină anumite rezultate. Acest lucru poate face să se simtă în nesiguranță să facă greșeli. Încurajați acțiunile îndrăznețe în detrimentul rezultatelor perfecte.
Sfaturi pentru stabilirea adaptabilității în cadrul echipelor
Construirea adaptabilității poate deveni parte din cultura echipei dumneavoastră. O puteți împărtăși colegilor dvs. atât ca o valoare, cât și ca un mod de abordare a muncii. Iată câteva modalități de a promova abilitățile de adaptabilitate și gândirea de viitor în echipa dvs:
Rămâneți deschis la minte
Este greu să nu fii închis în sine atunci când ești fixat în felul tău de a fi. Dar a fi deschis la minte vă poate ajuta să învățați de la alții, să vedeți noi perspective și să luați decizii mai bune.
Acceptă procesul
Înțelegeți că există întotdeauna loc pentru îmbunătățiri. Oamenii nu au terminat niciodată de învățat, așa că nu vă descurajați.
Lăsați loc pentru erori
Nu vă temeți să faceți greșeli. Planificați ca lucrurile să nu meargă perfect. Aceste greșeli oferă oportunități valoroase de învățare și o șansă de a dezvolta agilitatea.
Promovați o cultură a încrederii și a transparenței
Împărtășiți ceea ce se întâmplă cu echipa și cu compania. Dar, în plus, oferiți feedback și îndrumare frecventă angajaților care se luptă cu sarcini sau proiecte. Faceți din feedback un eveniment regulat și deschideți-le calea pentru ca ei să vă împărtășească în schimb.
Provoacă-ți echipa
Creați oportunități pentru ca angajații să învețe noi abilități, chiar dacă acestea nu sunt legate direct de descrierea postului lor. Trimiteți-i în excursii în alte departamente sau puneți-i să urmeze cursuri online pe teme care îi vor ajuta să învețe noi abilități. Acestea ar putea include managementul proiectelor sau vorbitul în public.
Capacitatea de a te adapta la schimbare este o abilitate cheie pe care trebuie să o ai la locul de muncă din ziua de azi. Totuși, atât la locul de muncă, cât și în afara acestuia, capacitatea noastră de adaptare ne poate ajuta să trecem mai ușor peste incertitudini. Poate că nu știți ce se va întâmpla în viitor, dar puteți avea încredere în capacitatea dumneavoastră de a face față.