Există multe motive pozitive pentru a demara o afacere de familie, inclusiv pentru a obține un venit, a lucra pentru sine, a angaja membri ai familiei și a avea o afacere pe care să o transmiteți generației următoare. Și, atunci când vă angajați copiii, aceștia dobândesc experiență de muncă în timp ce obțin un venit. S-ar putea chiar să puteți beneficia de scutiri fiscale pentru afacerile de familie. Cu toate acestea, înființarea unei societăți de familie necesită timp și o analiză atentă fără a eșua. Iată câteva lucruri pe care trebuie să le știți înainte de a începe o afacere de familie.
Elaborați un plan de afaceri de familie
Înainte de a vă lansa în orice afacere, consultați-vă cu consilieri juridici, fiscali și de afaceri de încredere și elaborați un plan de afaceri. Acesta ar trebui să fie pus în scris și distribuit tuturor părților interesate, astfel încât operațiunile și obiectivele întreprinderii să fie transparente. Iată câteva lucruri pe care le-ați putea include în planul de afaceri.
Definiți rolurile
În entuziasmul de a începe o afacere de familie, unii membri ai familiei pot avea idei diferite despre cum să o conducă. Determinați cine își va asuma fiecare rol și ce presupune acel rol. Detaliați cine raportează fiecărui manager, astfel încât să nu existe confuzii.
Remunerarea
Stabiliți modul în care se acordă compensația, dacă este vorba de un salariu, de un salariu pe oră, de un procent din profit sau de altceva. Asigurați-vă că fiecare angajat, din familie sau nu, înțelege cum funcționează compensația și asigurați-vă că toată lumea înțelege legile salariale relevante ale statului.
Participațiile în proprietate
Definiți mizele de proprietate înainte de deschidere. Angajații familiei lucrează pentru un salariu? Primesc ei un procent din afacere la vânzarea acesteia sau la un anumit moment? Care sunt drepturile de vot ale membrilor familiei în ceea ce privește conducerea companiei?
Planul de ieșire
Care este planul de ieșire pentru fiecare membru al familiei? Pentru cei aflați la început de drum – indiferent dacă primesc sau nu un salariu sau un procent de proprietate – stabiliți ce se întâmplă dacă cineva părăsește afacerea. Fără a înțelege acest lucru de la început, un membru al familiei poate crede că a contribuit foarte mult la succesul afacerii și că i se datorează ceva. Dacă acea persoană are o participație oficială în afacere, veți avea nevoie de o modalitate de a decide care este valoarea acestei participații și cum va fi compensată acea persoană dacă dorește să plece.
Creați un plan de succesiune
Este posibil ca fondatorii afacerii să dorească să se retragă sau să transmită afacerea și să înceapă altceva. Înainte de a deschide afacerea, luați în considerare cine va prelua afacerea, cum va fi evaluată afacerea (dacă este necesar) și în ce circumstanțe un fondator sau o parte interesată se poate retrage. Este posibil să fie nevoie să faceți modificări la acest plan după înființarea afacerii, dar în această etapă se creează un precedent pe care îl puteți rafina ulterior. Existența unui plan poate diminua sentimentele rănite sau poate elimina viitoarele dezacorduri.
Stabiliți regulile de bază pentru societatea dumneavoastră de familie
Stabilirea culturii companiei va determina modul în care vă veți gestiona afacerea și va crește probabilitatea ca lucrurile să se desfășoare fără probleme. Iată câteva reguli de bază pe care le puteți lua în considerare.
Copiii trebuie să aibă experiență în exterior.
În timp ce adolescenții au parte de o experiență excelentă lucrând într-o afacere de familie, ei ar trebui să aibă și o experiență externă înainte de a se alătura companiei cu normă întreagă. Luați în considerare posibilitatea de a impune ca, după liceu sau facultate, orice copil care dorește să se alăture afacerii dvs. pe termen lung să obțină experiență în altă parte. Acest lucru le va oferi o experiență reală și o înțelegere a modului în care funcționează alte companii. Dobândirea unor competențe suplimentare îi va ajuta atunci când se vor alătura afacerii de familie.
Cereți sfaturi din exterior
Membrii familiei nu sunt experți în toate domeniile. Un avocat sau un consultant de afaceri vă poate, de asemenea, consilia cu privire la planul de afaceri al familiei, poate stabili programe de resurse umane – cum ar fi beneficiile angajaților, documentele angajaților, planurile de pensionare, asigurarea de sănătate, formularele de impozitare a muncii – și poate oferi expertiză pe care membrii familiei dumneavoastră nu o au.
Angajați persoane din afară
Este minunat să aveți membri ai familiei implicați, dar nu sacrificați interesele companiei prin excluderea membrilor din afara familiei care pot aduce valoare companiei și o pot ajuta să crească. O perspectivă externă poate fi exact ceea ce aveți nevoie.
Tratați pe toată lumea în mod egal
Poate fi greu să tratați un nepot la fel ca pe un angajat extern, dar este important pentru moral să faceți acest lucru. Angajații, indiferent dacă sunt membri ai familiei sau nu, apreciază atunci când toată lumea este tratată la fel. Este greu să te simți motivat dacă vezi că acțiunile tale sunt urmărite îndeaproape, dar ale altcuiva nu.
Începeți în forță.
În perioada premergătoare lansării și în primele zile ale întreprinderii dumneavoastră, va trebui să abordați aspecte operaționale precum angajarea și succesiunea, dezvoltarea produselor, logistica și platformele tehnologice. În plus, s-ar putea să trebuiască să atenuați și potențialele tensiuni care sunt specifice familiilor.
Înființarea unei afaceri poate aduce membrii familiei mai aproape și vă permite să construiți ceva împreună. Aceste afaceri pot crea bogăție și oportunități, împreună cu o moștenire pentru generațiile viitoare.