Odată cu expansiunea rapidă a domeniului energiei verzi, mulți consumatori iau în considerare alternative ecologice la produsele pe care le achiziționează. Unul dintre liderii acestei piețe în creștere, conștientă de consumul de energie, este industria vehiculelor electrice. Vehiculele electrice contribuie la reducerea poluării aerului prin eliminarea emisiilor de CO2 în timpul deplasării și prin reducerea amprentei de carbon a șoferului. Dar sunt ele în întregime ecologice? Iată modurile în care vehiculele electrice dăunează de fapt mediului.
Fabricarea
În timp ce mașinile în sine produc zero emisii, procesul de fabricare a vehiculelor electrice este departe de a fi neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Vehiculele electrice sunt fabricate în același mod ca și mașinile cu motor cu combustie internă; materiile prime sunt extrase și rafinate, urmate de asamblarea componentelor într-o fabrică. Nu numai că procesul este similar, dar unele studii au constatat chiar că fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice generează emisii mai mari decât fabricarea vehiculului în sine.
Extracția litiului, o parte esențială a fabricării aproape tuturor tipurilor de vehicule electrice, este, de asemenea, dăunătoare pentru mediu. Există o serie de efecte secundare ale exploatării miniere a litiului, printre care:
- Destabilizarea solului
- Pierderea biodiversității
- Creșterea salinității în râurile de apă dulce
- Contaminarea solului
- Deșeuri toxice
- Pierderea apei potabile
Încărcarea
Energia electrică este o sursă excelentă de energie și, în teorie, foarte ecologică. Din păcate, multe dintre modalitățile prin care producem această energie provin din arderea combustibililor fosili. Cărbunele, gazul și petrolul sunt trei dintre principalele modalități prin care producem energie electrică, fiecare având un impact negativ distinct asupra mediului. În timp ce vehiculele electrice nu poluează în timpul călătoriei, centralele electrice folosite pentru a crea electricitate o fac.
Încărcătoarele defecte pot fi, de asemenea, o problemă, care pot distruge circuitul de protecție care menține o baterie în siguranță. Aceste încărcări inferioare pot afecta, de asemenea, carcasa unei baterii, provocând scurgeri de litiu în mediul înconjurător al vehiculului.
Producția bateriilor litiu-ion
Una dintre cele mai mari probleme legate de amprenta de carbon a industriei vehiculelor electrice este reprezentată de bateriile litiu-ion. Aceste baterii reîncărcabile reprezintă baza vehiculului electric obișnuit, iar producția lor implică recoltarea de materii prime precum cobaltul și litiul. Acest proces de extracție și de rafinare generează o cantitate semnificativă de emisii de carbon, în unele cazuri depășind chiar și producția de vehicule cu motor cu ardere internă. În plus față de producția inutilă, bateriile litiu-ion prezintă un set distinct de dezavantaje.
Bateriile litiu-ion prezintă un risc de incendiu
Se știe că bateriile litiu-ion iau foc și chiar explodează în anumite circumstanțe. Aceste incidente sunt, de obicei, rezultatul unor defecte de fabrică sau al unor daune externe, deși se știe că au apărut și din cauza unor probleme legate de software-ul bateriei. Indiferent de cauză, aceste baterii au potențialul de a reprezenta un pericol. Din fericire, unii producători efectuează o verificare a rechemării vehiculelor și recheamă în service mașinile cu baterii defecte înainte ca cineva să fie rănit.
Bateriile litiu-ion au limite de tensiune
În timp ce bateriile litiu-ion pot fi un instrument puternic, oferind suficientă energie pentru a face să funcționeze o mașină timp de mulți kilometri, există o limită superioară distinctă a tensiunii lor. În funcție de tipul de baterie, aceasta este de obicei între 2,5 volți și 4,35 volți. Depășirea acestei limite de tensiune poate deteriora bateria, compromițându-i în cele din urmă integritatea. Supraîncărcarea poate crește presiunea și poate provoca o explozie termică, care, după cum se știe, poate duce la incendierea bateriilor.
Scurtcircuite interne în bateriile litiu-ion
În funcție de modul în care este manipulată și încărcată bateria, litiul-ion poate supraîncărca bateria și poate provoca scurtcircuite interne. Acest lucru solicită structura bateriei, deteriorând izolația internă și provocând acumularea de depozite de metal între electrozi. După o perioadă suficientă de timp, acest lucru va opri funcționarea bateriei, deteriorând în acest proces vehiculul dumneavoastră.
Provocările reciclării bateriilor
În ciuda valorii ridicate a litiului, multe baterii litiu-ion nu sunt reciclate. Acest lucru se datorează complexității procesului de reciclare și cât de puține centre de procesare dispun de echipamentele necesare pentru a finaliza această sarcină. Litiul este foarte reactiv, astfel încât utilizarea reciclării tradiționale ar putea cauza o probabilitate crescută de incendiu sau explozie. Pentru ca litiul să fie reciclat în mod corespunzător, este nevoie de profesioniști cu înaltă calificare care folosesc instrumente specializate, lucru pe care majoritatea zonelor nu și-l pot permite.
Există un pericol semnificativ reprezentat de anumite componente ale acestor vehicule, și nu doar pentru mediu; milioane de vehicule electrice au fost rechemate în service de la debutul lor din cauza diverselor probleme legate de siguranță. Dacă dețineți un automobil electric, este întotdeauna cel mai bine să efectuați o verificare a rechemării în service a vehiculului.
Avantajul efectuării unei verificări a rechemării în service a vehiculului este că puteți vedea orice defecte pe care le-ar putea avea mașina dvs. și puteți detecta o problemă înainte ca aceasta să devină un dezastru.