În ciuda scăderii față de luna trecută, vânzările cu amănuntul din România au crescut cu 5,8% față de trimestrul precedent. Deși au înregistrat o scădere de 0,1% față de luna precedentă, vânzările cu amănuntul din România în luna iunie descriu un al doilea trimestru în general solid, deoarece vânzările au crescut cu 5,8% față de trimestrul anterior.
Întrucât ratele de creștere anuale sunt încă puternic necontrolate de apogeul pandemiei din 2020 și de redeschiderea ulterioară, concentrarea este pe ratele de creștere lunare și trimestriale.
Din acest punct de vedere, vânzările cu amănuntul și-au menținut un impuls bun și în luna iunie, deoarece scăderea minusculă de 0,1% față de luna mai nu ne îngrijorează.
Contracția lunară de 0,9% pentru articolele nealimentare – singura subcategorie contractată în iunie – vine după câteva luni de avansuri solide, în special în domeniul bricolajului.
În general, vânzările de articole nealimentare au avansat cu 6,0% în al doilea trimestru din 2021 față de trimestrul anterior, ceea ce a constituit principalul motor de creștere a vânzărilor totale.
Vânzările de produse alimentare au avansat cu 3,1% în aceeași perioadă, în timp ce vânzările de carburanți continuă să rămână în urmă, contractându-se cu 1,4%.
Privind în perspectivă, perspectivele pentru vânzările cu amănuntul din România rămân pozitive, deși impulsul ar putea încetini puțin.
Piața forței de muncă continuă să aibă performanțe mai bune decât cele așteptate, atât în ceea ce privește dinamica ocupării forței de muncă, cât și ratele de creștere a salariilor, iar acest lucru ar trebui să mențină nivelurile de consum pe linia de plutire.
Pe de altă parte, având în vedere că nu mai sunt prea multe lucruri de redeschis în România, unde intensitatea restricțiilor legate de Covid este deja printre cele mai scăzute din Europa, potențialul pentru noi surprize în creștere este relativ scăzut.