Conflictul fierbinte este atunci când una sau mai multe părți sunt foarte emoționale și fac una sau mai multe dintre următoarele: vorbesc tare sau strigă; sunt agresive din punct de vedere fizic, sălbatice sau amenințătoare; folosesc un limbaj incendiar; par scăpate de sub control și potențial explozive.
Conflictul rece este atunci când una sau mai multe părți par să își reprime emoțiile și fac una sau mai multe dintre următoarele: mormăie în sinea lor sau își strâng buzele; se retrag sau se controlează fizic; se întorc cu spatele sau deviază contactul; sau rămân tăcute.
Dacă conflictul este fierbinte: Nu doriți să aduceți participanții la un conflict fierbinte împreună în aceeași încăpere fără a stabili reguli de bază suficient de puternice pentru a conține energia potențial explozivă. Încercați această abordare. Puneți-i pe toți să se așeze în cerc, apoi rugați fiecare persoană să vorbească pe rând, cu limite stricte (de exemplu, 3 minute pentru fiecare).
În cazul în care conflictul este rece: De obicei, puteți merge mai departe și să aduceți împreună participanții sau părțile interesate în conflict, angajându-i într-o comunicare constructivă. Acest dialog, dacă este facilitat în mod corespunzător, ar trebui să “încălzească” conflictul suficient de mult pentru ca acesta să poată începe să se dezghețe și să înceapă procesul de transformare. Dar va trebui în continuare să fiți vigilent și pregătit. Conflictul este adesea rece tocmai pentru că sunt reprimate foarte multe sentimente. Așadar, trebuie să știți cu îndemânare cum să-l încălziți fără ca temperatura să urce neașteptat de mult.
Indiferent dacă conflictul este cald sau rece, scopul nu este compromisul, ci mai degrabă depășirea clivajului și inovarea de noi opțiuni sau soluții. A crea punți o punte înseamnă a crea legături mai puternice și o încredere mai profundă între foștii antagoniști. Inovarea – care este distinctă de compromis – înseamnă că a apărut o nouă rezoluție sau posibilitate.
Pentru a gestiona conflictul cu care te confrunți în acest moment, încearcă aceste idei:
1. Fă din timp aliatul tău. Nu vă grăbiți să acționați. Cu excepția cazului în care sunteți în pericol, faceți un bilanț al opțiunilor pe care le aveți. Altfel, s-ar putea să spuneți sau să faceți ceva ce regretați.
2. Determinați-vă obiectivul și concentrați-vă asupra lui. Nu vă lăsați distras; rămâneți la ceea ce contează.
3. Evitați injuriile și arătarea cu degetul. Concentrați-vă pe problemă, nu pe oameni.
4. Feriți-vă de auto-justificare. 5. Păstrați-vă o minte deschisă; s-ar putea să descoperiți că puteți învăța ceva valoros.
5. Ascultați totul, dar răspundeți selectiv. Nu trebuie să abordați fiecare punct – doar pe cele care fac diferența.
6. Faceți un bilanț înainte de a vă poziționa. Nu vorbiți – și nu întreprindeți nicio altă acțiune – până când nu l-ați ascultat cu adevărat pe interlocutor. Nu săriți la concluzii înainte de a avea o înțelegere fermă a situației în cauză.
7. Luați în considerare posibilitatea de a apela la o terță parte. Cineva care nu este implicat în conflict poate fi în măsură să ofere o perspectivă vitală pentru ambele părți.
8. Lăsați adversarul să vă cunoască. Faptul de a lăsa garda jos și de a-l lăsa pe celălalt să intre în joc îl poate ajuta să vă înțeleagă punctul de vedere.
9. Verificați indicatorul de temperatură. Dacă conflictul este încă prea fierbinte, nu încercați să îl rezolvați imediat. Acceptați să reveniți atunci când lucrurile s-au răcit.
10. Respectați regula de aur. “Fă-le celorlalți ceea ce ai vrea ca ei să-ți facă ție”. Fiți politicos. Fiți plin de compasiune. S-ar putea să-l inspire pe adversarul tău să facă același lucru.