Majoritatea companiilor din România comunică strategia ca pe un set de aspirații și platitudini. Dar aspirațiile nu sunt strategie, iar acest mod de comunicare îi lasă pe angajați în întuneric. Strategia este un set de alegeri greu de inversat, iar comunicarea strategiei ar trebui să explice care sunt aceste alegeri și de ce au fost făcute.
Cele mai multe companii comunică strategia ca pe un set de aspirații sau platitudini care sună bine.
Dar aceste afirmații mărețe nu oferă angajaților nicio îndrumare cu privire la direcția companiei. Nu este de mirare că angajații din multe companii susțin că nu cunosc sau înțeleg prea bine strategia organizației lor.
Un studiu recent român a raportat că, chiar și în cazul companiilor cu performanțe ridicate, cu strategii clar articulate, doar 29% dintre angajați știau care este strategia companiei lor.
În mod similar, într-un sondaj realizat în cinci companii române în 2021, doar 35% dintre angajați au afirmat că știu strategia companiei lor și mai puțin de 20% au declarat că au înțeles de ce urmează strategia care le-a fost comunicată.
Proprietarii de afaceri din România aduc adesea în discuție subiectul strategiei atunci când se gândesc la moștenirea lor. Deciziile strategice greșite pot duce la scăderea profiturilor și, în cele din urmă, la eșecul afacerii dumneavoastră de producție.Pe de altă parte, o strategie clară pe termen lung poate transforma afacerea dvs. într-un activ care va produce profituri an de an și poate crea o moștenire pe care o puteți lăsa celor care vă urmează.
Concentrarea asupra a ceea ce este afacerea dvs., în loc să vă concentrați pe ceea ce face aceasta
Este ușor pentru un proprietar de afacere să spună: “Suntem o afacere de producție” sau “Suntem o companie de lanț de aprovizionare”. Adevărata întrebare este: cu ce se ocupă afacerea dumneavoastră? Și nu mă refer doar la sarcinile de zi cu zi. Este important să înțelegeți imaginea mai largă a afacerii dumneavoastră. Atunci când înțelegeți exact cum își ajută afacerea dvs. clienții, veți începe să vedeți modalitățile prin care ați putea să-i ajutați mai eficient și să stimulați inovarea bazată pe cerere.
Aveți o imagine neclară a clientului dvs. țintă
Imaginați-vă că publicați un anunț de mică publicitate: “Afacere în căutare de client ideal”.
- Cum ați descrie acel client sau acea companie?
- Unde se află aceștia?
- În ce domeniu de activitate activează?
- De cât timp sunt în afaceri?
- Care este nivelul lor de venituri?
Aveți o idee clară despre cine este clientul dumneavoastră țintă și veți fi mai bine echipat pentru a-l găsi și a-i vinde.
Nu reușiți să înțelegeți ce vă diferențiază
Afacerea dvs. de producție a supraviețuit până acum pentru că aveți un fel de avantaj competitiv; uneori numit “domeniul dvs. de excelență” sau “domeniul de unicitate”. Știți ce anume vă diferențiază, mai exact, de concurenții dumneavoastră? Orice ar fi, este ceea ce ar trebui să subliniați în toate activitățile dvs. de marketing.
Nu vă cunoașteți concurenții
Indiferent cât de grozavă este compania dumneavoastră de producție, unii clienți îi preferă pe ceilalți. De ce se întâmplă asta? Știi ce diferențiază compania ta, dar ce îi diferențiază pe concurenții tăi? Cu alte cuvinte, ce simte un client că primește cumpărând de la concurentul dvs. și nu primește cumpărând de la dvs.?
Nu reușiți să vedeți blocajele
Sperăm că ați analizat deja (și continuați să o faceți) finanțele afacerii dvs. și ați stabilit obiective clare pentru profituri și plăți. Dar iată marea întrebare – ce vă împiedică să atingeți aceste obiective? De ce nu obțineți cu 20 % mai mult profit în acest moment? Identificați ce vă reține, apoi găsiți o cale de a ocoli acel blocaj – sau de a trece prin el.
Petreceți timp pe activități care nu duc la profit
Probabil că ați auzit de regula 80/20 – 20 la sută din eforturile dumneavoastră reprezintă 80 la sută din rezultatele dumneavoastră. Care sunt cele 20 la sută din activitățile dvs. de afaceri care duc la cele mai mari rezultate? Care sunt cei 20 la sută dintre clienții dumneavoastră din domeniul producției care ar putea să vă susțină singuri afacerea? Concentrează-te pe îmbunătățirea acelor 20 la sută de activități cheie și pe cultivarea relațiilor cu acei 20 la sută de clienți cheie.