Indicele vânzărilor cu amănuntul în România a crescut cu 3,2% în aprilie, comparativ cu aceeași lună din 2021 (an/an), și cu 0,3% (date ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate) față de martie, a anunțat Institutul Național de Statistică INS.
În termeni brute anuale, vânzările de produse alimentare s-au contractat cu 2,2% (an/an), ceea ce era de așteptat din cauza creșterii puternice a prețurilor.
Vânzările de produse nealimentare au crescut cu 5,7%, probabil pentru că gospodăriile au căutat să își investească economiile în bunuri de consum durabile înaintea creșterii inflației.
Creșterea de 11,1% an/an a vânzărilor de carburanți confirmă elasticitatea scăzută a cererii în România în funcție de preț.
Ritmul anual de creștere s-a atenuat de la peste 5% an/an în fiecare dintre cele trei luni ale anului, dar avansul este notabil în special din cauza inflației record și a perspectivelor incerte.
Avansul lunar de 0,3% al României iese în evidență printre performanțele negative din majoritatea celorlalte state UE. În medie, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1,3% în aprilie.
În plus, avansul lunar de 0,3% din România este ușor mai mic decât s-ar fi putut aștepta, judecând după performanțele celor trei segmente individuale: alimente (+1,6%), nealimentare (+2,2%) și combustibili (+3,6%).
Într-adevăr, fiecare segment este supus propriei sezonalități, dar, cu toate acestea, cifra generală este oarecum împotriva intuiției.
Dintr-o perspectivă mai largă, vânzările ajustate sezonier de bunuri nealimentare au crescut din noiembrie anul trecut, în timp ce vânzările de alimente și combustibili au trecut prin episoade de slăbiciune în ultima jumătate de an.
Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au înregistrat o scădere peste aşteptări în luna aprilie, pe fondul reducerii vânzărilor de produse alimentare, arată datele publicate vineri de Eurostat.
Conform acestor date, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1,3% atât în zona euro, cât şi în Uniunea Europeană, în luna aprilie 2022 comparativ cu luna martie 2022.
Eurostat subliniază că vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea cu 2,3% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări precum şi de scăderea cu 0,9% a vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de de combustibili au crescut cu 1,4% de la o lună la alta.
În rândul statelor membre, cele mai importante creşteri au fost înregistrate în Spania (5,3%), Luxemburg (3,7%) şi Irlanda (1,9%). În România vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,3% de la o lună la alta, după un avans de 0,4% în luna martie.
În ritm anual, vânzările cu amănuntul au crescut cu 3,9% în zona euro şi cu 5% în Uniunea Europeană. În acest caz, vânzările cu amănuntul în România au înregistrat o creştere sub media din UE, 4,5%, după ce în martie au crescut cu 5,4%. În rândul statelor membre, cele mai importante creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Slovenia (29,6%), Polonia (21,1%) şi Malta (17,5%).
În Uniunea Europeană, creşterea în ritm anual a vânzărilor cu amănuntul se datorează în principal unui avans de 14,6% al vânzărilor de combustibili, precum şi cu 9,6% al vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi şi ţigări au scăzut cu 2,8% comparativ cu luna aprilie a anului trecut.
Faţă de luna aprilie a anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,7%. O creştere similară s-a înregistrat în cazul datelor ajustate în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.