Prețul combustibilului și cererea din ce în ce mai mare venită din partea clienților au determinat companiile aeriene să majoreze prețul biletelor. Unii pasageri au sesizat schimbarea și nu au alte variante decât să se adapteze, ceea ce a înmulțit profiturile aeroporturilor din România.
Aeroporturile din România au raportat un număr total de trei milioane de pasageri în primele trei luni ale acestui an , de peste trei ori mai mulți decât în aceeași perioadă din 2021, potrivit Autorității Aeronautice Civile Române (AACR) .
După o recuperare fragilă și incompletă după restricțiile de mobilitate impuse în contextul pandemiei, industria transportului aerian se confruntă cu condiții dificile generate de creșterea prețurilor la carburanți și de scăderea puterii de cumpărare a gospodăriilor.
Spre deosebire de primul trimestru al anului 2021, când au fost înregistrați 920.000 de pasageri, numărul de călători din 2022 a crescut cu aproximativ 30 de procente.
Cel mai aglomerat punct de sosire și plecare a fost Bucureștiul, urmat de Cluj-Napoca:
- Aeroportul „Henri Coandă” din București: 2.000.000 de pasageri;
- Aeroportul Avram-Iancu din Cluj-Napoca: 333.000 de pasageri;
- Aeroportul Internațional Iași: 218.000 de pasageri;
- Aeroportul „Traian Vuia” din Timișoara: cu 155.000.
La fluxul mare de călători se adaugă prețul carburanților, spune Diana Iluț. Kerosenul, combustibilul pe baza căruia funcționează avioanele, nu a mai înregistrat o asemenea valoare cel puțin din 2015.
Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian, un baril de kerosen costa aproximativ 165 de euro în mai 2022, față de 70 de euro, cât costa în aceeași perioadă a anului trecut.