Călătoriile își vor reveni puternic în 2022. Consumatorii sunt nerăbdători să călătorească, iar traficul continental pe distanțe scurte va beneficia de cererea reținută pentru agrement. Închiderea spațiilor aeriene este o nouă lovitură pentru aviație, iar Covid este un vânt potrivnic pentru China, ceea ce înseamnă că revenirea la profitabilitate ar putea fi amânată, deși se așteaptă ca redresarea să continue.
Pandemia a îngreunat industria aeronautică pentru mult mai mult timp decât se aștepta. După ce redresarea a început în 2021, noi valuri de virus și noi restricții de călătorie au împiedicat sectorul să se extindă. Anul acesta, însă, se dorește a fi anul unei redresări întârziate, dar susținute, în ciuda noilor cicatrici. Traficul global de pasageri a revenit la 50% din nivelurile de dinaintea pandemiei în primele luni ale anului 2022, dar traficul intercontinental mai are încă un drum lung de parcurs.
Ceea ce am învățat din 2021 este că, atunci când restricțiile sunt ridicate, cererea de călătorii este încă prezentă, în special pentru vizite de familie și vacanțe. Mulți pasageri aerieni și-au suspendat călătoriile în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o cerere reținută.
Traficul de pasageri a înregistrat o creștere semnificativă, cu două treimi față de nivelurile de dinaintea pandemiei în luna martie pe principalele aeroporturi din Europa. Companiile aeriene, precum Ryanair, au raportat rezervări internaționale mai puternice – în special pentru zborurile internaționale pe distanțe scurte, în ciuda incertitudinilor cauzate de războiul din Ucraina și a tarifelor mai mari ale biletelor. Datele privind vânzările de bilete internaționale indică, de asemenea, în această direcție.
Zborurile au revenit mai puternic decât numărul de pasageri (posibil și pentru a păstra drepturile de sloturi). Factorii medii de încărcare a pasagerilor la nivel global se situează încă în jurul valorii de 70%, ceea ce arată că ratele de ocupare a aeronavelor sunt încă mai mici decât nivelurile de >80% de dinaintea pandemiei. Acest lucru înseamnă că rentabilitatea companiilor aeriene este încă sub nivelul optim, ceea ce influențează raportul cost-venit. Prin urmare, modul în care evoluează factorii de încărcare este un aspect care trebuie urmărit și în 2022.
În mod paradoxal, angajarea de personal este acum un factor critic în revenirea la frecvența aeronavelor, deoarece companiile aeriene și-au redus forța de muncă în timpul pandemiei, iar personalul de cabină a plecat în alte sectoare. Ratele concediilor medicale sunt, de asemenea, mai mari decât înainte, ceea ce duce la provocări operaționale. Pentru fiecare zbor restabilit, se adaugă personal suplimentar, iar piețele forței de muncă sunt restrânse.
Efectele structurale ale pandemiei pentru aviație:
- Călătoriile de afaceri nu vor mai fi la fel. Pandemia a schimbat modul în care percepem munca și călătoriile. Călătoriile corporative vor înregistra o redresare în 2022, dar nu se așteaptă să revină la nivelurile anterioare în viitorul apropiat. Pentru companiile aeriene, acest lucru înseamnă mai puține vânzări de bilete profitabile de locuri business.
- Un alt efect al pandemiei este revalorizarea activității de transport aerian de marfă. Acest lucru ar putea oferi oportunități de afaceri complementare interesante.
- Accentul pus pe durabilitate a căpătat un impuls suplimentar în timpul pandemiei. Combinarea aviației durabile a început să câștige teren în rândul transportatorilor de pavilion și al liderilor de piață și, în consecință, zborurile vor fi mai scumpe pe termen scurt, cel puțin în Europa. De asemenea, Europa ia în considerare taxarea combustibilului și a biletelor.
- Dinamica lumii post-pandemice face ca liniile aeriene să își revizuiască modelele de afaceri și strategia. Rețelele aeriene ar putea apărea mai mici decât se așteptau anterior, iar volumele ar putea rămâne mai volatile. Având în vedere numărul mai mic de pasageri de afaceri, aeronavele mai mici ar putea câștiga popularitate.
În lumea de astăzi, avioanele de marfă devin, de asemenea, mai importante din punct de vedere structural. Transportul de marfă a amortizat scăderea rezultatelor pentru transportatorii intercontinentali și, din cauza tarifelor ridicate, chiar și rutele internaționale de pasageri pe distanțe lungi vor avea nevoie de cel mai mult timp pentru a-și reveni, iar acestea sunt importante pentru transportul de marfă pe burtă.
Creșterea treptată a prețului petrolului în a doua jumătate a anului 2021 și creșterea bruscă în urma războiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operaționale ale companiilor aeriene. Pe parcursul celui de-al patrulea trimestru al anului 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane reprezentau deja 24% din totalul cheltuielilor de exploatare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va continua să crească. Chiar dacă prețurile petrolului se vor reduce în restul anului 2022, rezultatele vor fi afectate, ceea ce complică revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene în acest an.
Măsura în care companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de acoperire a combustibilului. În general, transportatorii low-cost aplică rate de acoperire mai mult decât transportatorii tradiționali, ceea ce implică faptul că impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii tradiționali acceptă, de obicei, mai mult risc pe partea de combustibil, cu rate de acoperire mai mici. Acest lucru înseamnă că prețurile mai mari la kerosen tind să îi afecteze mai mult.
Companiile aeriene, actorii din domeniul logisticii și companiile de transport maritim de containere se grăbesc să înființeze flote de cargoboturi.
Lipsa de capacitate pe partea de transport de marfă a dus la diverse inițiative de extindere în rândul companiilor aeriene, al furnizorilor de servicii logistice și, în mod remarcabil, și al companiilor de transport maritim.