Dacă intenționați să vă vindeți afacerea, indiferent de motiv, este absolut crucial să vă asigurați că începeți din timp să vă planificați. Faptul trist este că mulți proprietari de afaceri iau decizia de a vinde mult prea târziu, ceea ce are un impact negativ asupra pregătirii. Nu este niciodată prea devreme pentru a începe procesul, așa că iată șase domenii pe care ar trebui să vă concentrați.
1. Fiți clar ce doriți să realizați
Există multe motive pentru a vinde o afacere. O modalitate bună de a rămâne concentrat este să faceți o listă a acestor motive și, poate, să le încorporați într-un plan de progres. Acestea ar putea include:
- Pensionarea: Oricare ar fi motivul pentru care vă retrageți, fie că ați ajuns la vârsta potrivită, fie că doriți să o lăsați mai moale un pic mai devreme decât era planificat, să transmiteți afacerea mai departe etc., este esențial să înțelegeți o cifră care vă va permite să vă atingeți obiectivul.
- Câștig monetar: Dacă doriți să obțineți un profit sănătos prin vânzare, este important să continuați să adăugați valoare afacerii cât timp sunteți proprietar. Printre modalitățile de a face acest lucru se numără păstrarea unor evidențe detaliate, îmbunătățirea constantă a ofertei, investiția în personalul dumneavoastră și oferirea de independență și nu vă fie teamă să vă diversificați.
- Încercarea de a face ceva nou: unii proprietari de afaceri doresc să facă pasul în alte sectoare și este important să știți că veți avea capitalul necesar pentru a face acest lucru.
2. Asigurați-vă că vă înțelegeți conturile
Potențialii cumpărători solicită, de obicei, să vadă înregistrări ale activității comerciale pe trei ani, așa că, chiar dacă mai este ceva timp până la vânzare, asigurați-vă că contabilul dvs. vă poate sfătui cum să prezentați cel mai bine declarațiile. Elementele de interes ar fi o creștere a profiturilor, o bază de clienți consistentă, dar variată, și o creștere regulată a veniturilor. Cunoașteți-vă conturile în detaliu.
De asemenea, este important să explicați cum ați făcut față obstacolelor financiare în timpul pandemiei.
3. Puneți-vă în ordine actele
O idee bună este să vă adunați toate actele importante într-un singur loc; existența unui singur dosar cheie care să conțină toate informațiile de care are nevoie un cumpărător ar putea economisi mult timp.
Un dosar ar trebui să conțină:
- Orice licențe pe care le dețineți
- Documentele poliței de asigurare
- Detalii privind declarațiile de TVA și de impozit
- listă completă a tuturor activelor dumneavoastră, inclusiv a activelor imobiliare
- detalii privind contractul de închiriere a clădirii
- informații despre furnizori
- listă anonimă, dar detaliată, a personalului
- Dacă dețineți o societate cu răspundere limitată, verificați dacă detaliile înregistrate la Registrul societăților comerciale sunt la zi.
Vă recomandăm să salvați aceste documente atât sub formă de fișier digital, cât și sub formă de documente fizice, ca document de rezervă.
4. Maximizați-vă profiturile
Este vital să vă asigurați că afacerea dvs. rămâne profitabilă în anii premergători unei vânzări, deoarece acest lucru o face mai atractivă pentru un potențial cumpărător.
Printre modalitățile de a adăuga valoare se numără:
- Gestionați multiplele pe care le folosește un cumpărător în raport cu cifra dvs. de profit
- Nu vă gândiți pe termen scurt și nu reduceți costurile și nu măriți prețurile. Clienții repetați sunt importanți.
- Asigurați-vă că monitorizați profilurile atât ale furnizorilor, cât și ale clienților, pentru a vă asigura că nu vă bazați doar pe o singură zonă mare, care v-ar putea avea un impact masiv dacă ar dispărea. Mulți cumpărători nu vor fi dispuși să își asume acest risc.
5. Faceți-vă publicitate
Există beneficii uriașe în cazul comercializării eficiente a afacerii online. Evident, ar trebui să aibă un impact pozitiv asupra vânzărilor și profitului, dar va oferi, de asemenea, potențialilor cumpărători o idee bună despre poziția prezenței dvs. online.
6. Revizuiți și detaliați-vă procesele
Faptul de a avea un document detaliat care să prezinte toate procesele dvs. poate face ca orice transfer să se desfășoare mult mai ușor după ce vânzarea a fost finalizată.
Scopul de a avea un astfel de document este de a vă asigura că partea operațională a afacerii poate funcționa fără ca dumneavoastră să nu fiți neapărat prezent.
De asemenea, documentul poate evidenția softurile, sistemele și procedurile depășite.
Asigurați-vă că procesele sunt ușor de accesat de către persoanele care trebuie să le vadă, de exemplu, dacă este necesară o parolă, asigurați-vă că persoanele relevante știu unde să o găsească.
Dispuneți de o listă detaliată de contacte a tuturor celor implicați în procese și, dacă este necesar, înființați un ghid de capturi de ecran pentru a explica procesele complicate.
După cum am subliniat pe tot parcursul, toate acestea ar trebui făcute cu mult timp înainte de orice vânzare, pentru a vă asigura că procesele sunt revizuite și cât mai actualizate posibil.